Liseberg utökar satsningen på MSC-certifierade restauranger

Report this content

I fjol blev Liseberg första nöjespark i världen med MSC-certifierade restauranger. I år fortsätter man satsningen på att servera fisk som är hållbart fångad. Förutom Skeppsmagasinet och Café Taube serverar nu även fastfood-enheterna Comics och Riksrätten MSC-märkt fisk och MSC-märkta skaldjur.

– Vi arbetar mycket medvetet och över hela linjen med bästa möjliga val för en bättre miljö. Där vi kan väljer vi alltid närproducerat och ekologiskt och vi är väldigt stolta över att vara världens första nöjespark med MSC-certifierade restauranger. Självklart vill vi fortsätta den satsningen, säger Thomas Sjöstrand, vd för Lisebergs Restaurant AB.

Christian Krantz är kökschef över cafékonceptet på Liseberg.
– Jag brinner verkligen för det här och ju mer man lär sig om hållbart fiske och hur viktigt det är, desto mer engagerad blir man. Vi ser också till att utbilda personalen så att vi kan informera våra gäster.

MSC, Marine Stewardship Council, driver ett omfattande certifierings- och miljömärkningsprogram och arbetar tillsammans med olika organisationer och företag för att främja hållbara fiskemetoder. Målsättningen är att med miljömärkning och certifiering bidra till sundare hav genom att erkänna och belöna hållbara fångstmetoder, påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur samt att tillsammans med aktörerna förvandla fisk- och skaldjursmarknaden till en hållbar marknad.

MSC välkomnar LRAB:s initiativ.
– Det är glädjande att Liseberg har valt att utöka sin satsning och sprida budskapet om hållbart fiske till sina gäster inför denna säsong. Lisebergs initiativ kan förhoppningsvis även inspirera andra restauranger att MSC-certifiera sin verksamhet, säger Cecilia Lenbäck, utbildnings- och marknadsansvarig, MSC Östersjöprogrammet.

Om MSC-certifiering

• Certifieringen utförs av ett oberoende certifieringsföretag som kontrollerar att den MSC-märkta fisken kommer från ett MSC-certifierat fiske.
  • Restaurangen genomgår en årlig revision där man kontrollerar att den bedrivs enligt MSC:s regler för spårbarhet.
  • Certifierade restauranger får servera både certifierad och icke certifierad fisk. Men, MSC-märkningen får bara användas på den certifierade fisken, som måste förvaras och tillagas separat så att den inte förväxlas med icke-certifierad fisk.
  • Personalen utbildas så de kan berätta om MSC:s miljömärkning och hållbart fiske för matgästerna.

För mer information, kontakta gärna:
Thomas Sjöstrand, vd Lisebergs Restauranger AB, 031-733 02 60, thomas.sjostrand@liseberg.se
Linda Sörnäs, kommunikationschef för MSC i östersjöregionen, 0738- 022 503, linda.sornas@msc.org
www.msc.org/se

Liseberg har ett stort antal restauranger, caféer och snabbmatsenheter. Här finns sit down-restauranger som Huvudrestauranten, Lisebergs Wärdshus, Hamnkrogen, Tyrolen och Järnvägsrestaurangen, caféer som Trebello, Café Taube, Systrarna Olsons våffelbageri och Skafferiet. Och barer som Spökbaren Gasten, Tyrolens Terrass, Vänthallen med flera. Snabbmatsställen med bland annat korv och hamburgare finns det också gott om. Liseberg serverar enbart rättvisemärkt kaffe samt i största möjliga mån ekologisk och närproducerad mat. Laktos- och glutenfria alternativ finns alltid. Café Taube och Skeppsmagasinet med flera enheter är MSC-certifierade och serverar därmed enbart miljömärkt fisk.

Taggar: