BE Group väljer Litium i satsningen på digitala affärer

BE Group, ett ledande handels- och serviceföretag inom stålindustrin med 650 anställda och en omsättning på närmare 4,5 miljarder SEK, väljer Litiums plattform för att ta en tydlig position inom digital handel i sin bransch. Den nya plattformen ska hjälpa företaget att öka konkurrenskraften, kundlojaliteten och försäljningen.

När BE Group beslutade sig för att satsa på en helt ny plattform berodde det till stor del på förändrade krav och behov från kundsidan samt viljan att skapa ett försprång gentemot konkurrenter. BE Group har idag flera tusen artiklar digitalt men begränsad e-handel. Implementeringen av Litium kommer att resultera i en helt ny webbshop för huvudmarknaderna Sverige och Finland men tack vare flexibiliteten i Litiums plattform kommer de även täcka in fler marknader med tiden.

”Vi behöver öka konkurrenskraften genom att möta de nya behov generationsskiftet i vår bransch innebär. Litiums smarta paketering ger oss det vi behöver för att växla upp vår digitala affär i en ”one stop shop”. Att Litium även erbjuder en accelerator med möjligheter att komma igång snabbt underlättade beslutet. Tillsammans med Litium satsar vi mot att få branschens bästa webbshop” säger Jens Karlsson, Marketing Manager, BE Group.

Patrik Settlin, VD på Litium beskriver det nya samarbetet; ”Vi är väldigt glada över BE Groups val av Litium som plattform för sin digitala handel. Jag är övertygad om de best practices som finns i Litiums Accelerator kommer att underlätta för BE Group att snabbt ta sin digitala affär till en ny nivå. Tack vare ett gediget globaliseringsramverk med fokus på digitala kanaler kommer de enkelt kunna skala upp sin affär på nya marknader och i nya kanaler”.

Patrik Settlin, VD Litium AB

Litium AB (publ) är en molnbaserad plattform för digital handel som hjälper till att accelerera försäljningen för stora och medelstora företag inom både B2B och B2C. Lindex, Tingstad och Jollyroom är några av Litiums kunder, vilka totalt omsätter över 7 miljarder kronor årligen online. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och är noterat på Spotlight Stock Market i Stockholm. www.litium.se

Om BE Group

BE Group är ett ledande handels- och serviceföretag med ett brett sortiment inom stål, rostfritt stål och aluminium. Med gedigen kompetens och effektiva processer inom inköp, logistik, och produktion erbjuder de lagerförsäljning, produktionsservice och direktleveranser till sina kunder utifrån deras specifika behov av stål- och metallprodukter. Kunderna finns framför allt inom tillverknings- och byggindustrin i Sverige, Finland och Baltikum.