Dollarstore gör comeback online med Litium

För två år sedan tog Dollarstore beslutet att pausa sin satsning online och helt fokusera på de fysiska butikerna. Beskedet då var att det planerades för en comeback i ny skepnad framöver. Nu har den snabbväxande lågpriskedjan valt Litiums plattform för att utveckla sin digitala närvaro och stärka relationen med kunderna både online och offline.

– Detta har vi sett fram emot och givetvis ligger det en hel del tanke och planering bakom beslutet. Vi är exalterade och ser fram emot att få utveckla vår digitala närvaro igen, nu tillsammans med Litium, säger Kelly Backlöf, Marknadschef på Dollarstore.

Dollarstore är familjebolaget som med sin affärsidé att erbjuda spännande och hållbara produkter till lägsta pris nu nått en omsättning på 4 mdr. Bolaget är grundat av Sundsvalls-entreprenören Peter Ahlberg på 90-talet, och har idag 128 butiken i landet och har precis etablerat de första butikerna i Danmark med ambitionen att växa dessa till ett 50-tal. Mot bakgrund av konsumenternas förändrade köpbeteenden ser bolaget ett behov av att förbättra sin digitala upplevelse för att komma närmare sina kunder, utveckla varumärket och vara med tidigare i köpresan. Valet föll på Litium Commerce Cloud.

– Detta är inget nytt område för oss och vi valde Litium av flera skäl. Dels var Dollarstore ute efter ett publicerings- och produkthanteringssystem som var intuitivt och enkelt för medarbetarna att använda, dels ville vi ha en trygg och kompetent partner som även möjliggör framtida utveckling. Dessutom hade Litium alla de integrationslösningar som vi letade efter, kommenterar Kelly.

Det första steget i samarbetet med Litium är att kunderna ska få uppleva Dollarstore på nätet såsom butikerna ser ut för att på så sätt skapa synergi mellan den digitala och fysiska världen.

– Målet just nu är att skapa en webbhandel utan köpknapp som på ett intuitivt och informativt sätt knyter an till Dollarstores varumärke. När vi sedan beslutar oss för att erbjuda våra kunder e-handel så har Litiums plattform allt det vi behöver för att ta nästa steg, berättar Kelly.

Lanseringen av den nya plattformen kommer ske i steg och påbörjas under nästa år.

– Varje ny kund är en glädje, men när det är succéentreprenörer som vill ta nästa steg med oss så värmer det såklart lite extra. Det räcker inte med att vi på Litium är övertygade om vår plattforms förträfflighet, det är när kunder med höga ambitioner väljer oss som vi vet att vi gör rätt. Dollarstore är en kund med behov av smidiga integrationer, effektiv produkthantering och stöd för framtida tillväxt utan begränsningar – en perfekt match med Litium, säger Patrik Settlin, vd på Litium.

Malin Bodolla, CMO Litium AB
E-post:
malin.bodolla@litium.com

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom, omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Arctic Securities är bolagets Certified Adviser och kan nås på certifiedadviser@arctic.com eller +46 844 68 61 00. För mer information besök gärna litium.se

Citat

Detta har vi sett fram emot och givetvis ligger det en hel del tanke och planering bakom beslutet. Vi är exalterade och ser fram emot att få utveckla vår digitala närvaro igen, nu tillsammans med Litium.
Kelly Backlöf, Marknadschef på Dollarstore