Kommuniké från årsstämma i Litium AB (publ)

Vid årsstämma i Litium AB (publ) den 11 maj 2023 kl. 10.00 i Setterwalls Advokatbyrås lokaler på Sturegatan 10 i Stockholm fattades bland annat följande beslut:

a) Årsstämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen.

b) Årsstämman beslutade att avräkna årets förlust mot balanserat resultat samt att utdelning inte ska ske.

c) Styrelsens ledamöter samt VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

d) Årsstämman beslutade att ett oförändrat fast arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med totalt 1 480 000 kronor varav 480 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 200 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

e) Till styrelseledamöter omvaldes Håkan Nylander, Johan Rutgersson, Catrin Wirfalk och Christopher Johansson samt valdes Martin Billenius och Adrian Nelje. Till styrelseordförande valdes Håkan Nylander.

f) Till revisor omvaldes Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB vilka låtit meddela att auktoriserade revisorn Nicklas Kullberg kvarstår som huvudansvarig revisor i bolaget.

g) Årsstämman beslutade om att bemyndiga styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Bolagets aktiekapital ska genom bemyndigandetkunna ökas med 20 procent.

h) Årsstämman beslutade att inrätta ett teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram. Beslutet innebär att bolaget ska emittera högst 800 000 teckningsoptioner. Med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt emitterades teckningsoptionerna till bolaget för vidare överlåtelse till nyckelpersoner och andra anställda inom Litium-koncernen. Teckningsoptionerna får nyttjas för teckning av nya aktier i bolaget under perioden från och med den 31 maj 2026 till och med den 31 augusti 2026.

Dokumentation kring årsstämman, inklusive styrelsens fullständiga förslag, finns att ladda ned som pdf  https://www.litium.se/investor-relations under Årsstämma 2023. Protokollet från årsstämman kommer inom kort att finnas åtkomligt på samma ställe.

För mer information kontakta:

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom, omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Arctic Securities är bolagets Certified Adviser och kan nås på certifiedadviser@arctic.com eller +46 844 68 61 00. För mer information besök gärna litium.se