Litium Q2 2024: Stabilt halvår med fortsatt lönsamhetslyft

”Vår fina start på året fortsatte in i andra kvartalet där vi återigen levererar en markant lönsamhetsförbättring på en något avvaktande marknad. Vi summerar första halvåret med en resultatförbättring EBIT på 3,5 MSEK jämfört med förra året vilket innebär ett stort steg mot vårt mål. Årets finansiella mål med positivt resultat för helåret är en viktig milstolpe för oss vilket befäster det självfinansierade läget vi vill ha som tillväxtplattform för bolaget när vi tar det vidare till nästa nivå.” Patrik Settlin, vd Litium

Perioden 1 april – 30 juni 2024

• Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK per
    2023-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6 % (10,7 %). Obs! Ny beräkningsmodell för ARR från 1 januari 2024. Historiskt justerade tal finns på sidan 4.
  • Nettoomsättningen ökade med 0,8 % till 18,5 MSEK (18,4 MSEK) med en bruttomarginal på 68,9 % (71,7 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,6 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,4 % avsåg rörliga intäkter.
  • EBITDA uppgick till 4,3 MSEK (3,1 MSEK).
  • EBIT 0,1 MSEK (-0,6 MSEK) och resultatet före skatt var 0,1 MSEK (-0,7 MSEK).
  • Investeringarna uppgick till 4,9 MSEK (5,8 MSEK), en minskning med 16,1 %.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 7,8 MSEK (13,3 MSEK).

Perioden 1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 7,1 % till 36,2 MSEK (33,8 MSEK) med en bruttomarginal på 68,9 % (68,9 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,7 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,3 % avsåg rörliga intäkter.
  • EBITDA uppgick till 8,2 MSEK (3,7 MSEK)
  • EBIT -0,2 MSEK (-3,7 MSEK) och resultatet före skatt var -0,2 MSEK (-3,8 MSEK).
  • Investeringarna uppgick till 10,3 MSEK (11,8 MSEK), en minskning med 13,2 %.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 7,8 MSEK (13,3 MSEK).

ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de repetitiva avtalsintäkterna de senaste 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje adderad ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6% (10,7 %).

Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 13 kvartalen, med justerade historiska tal i enlighet med den nya beräkningsmodellen.

Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)

Aktiviteter under perioden

Litiums årsstämma 2024

Litium årsstämma hölls den 15 maj i Stockholm. Protokoll och dokumentation kring årsstämman, inklusive styrelsens fullständiga förslag, finns att ladda ned som pdf på https://www.litium.se/investor-relations under Årsstämma 2024.

Litiums årliga B2B-rapport lanserad

Den 22 april släppte Litium rapporten ”Nordic Digital Commerce in B2B 2024” för åttonde gången i ordningen. Rapporten visar på en ökad optimism för digital handel hos nordiska B2B-företag.

Vd har ordet

Vi upplever optimism i vår målmarknad och särskilt positiva tongångar fångar vi upp bland B2B-bolagen. Men samtidigt som viljan att investera är tillbaka så finns en kvardröjande försiktighet i marknaden där beslutsfattare ändå väljer att avvakta med nya investeringar i väntan på konkreta bevis att ekonomin vänder uppåt igen. Till följd har relativt många beslutspunkter knuffats fram till andra halvåret vilket, sett till den positiva sidan, gör att vår affärspipeline nu ser starkare ut än på länge. Vi tror att bevisen kommer, optimismen översätts till handling och att det i sin tur ger ny vind i tillväxtseglen under hösten.

Våra repetitiva avtalsintäkter på årsbasis, ARR, uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6 % (10,7 %). Hela vår omsättning består av repetitiva intäkter vilket ger stor stabilitet och med en förbättrad rörelsemarginal för sjätte kvartalet i rad understryks återigen skalbarheten i affärsmodellen.

Under första halvåret har flera av våra största kunder inom både B2B och B2C gått live på Litium Commerce Cloud med vår senaste teknik och affärsmodell. Det är verkligen glädjande att se exempel på de imponerande lyft i både prestanda och försäljning som detta har lett till. Ett fint kvitto på att värdeerbjudandet och produkten vi går till marknaden med verkligen gör våra kunder bättre. Det är trots allt syftet med allt vi gör och jobbar så hårt för på Litium – Att våra kunder ska överträffa sina mål inom digital försäljning. När våra kunder vinner, så vinner vi.

Det är också grunden till att jag tror på att fördelarna med vår affärsmodell kommer bli allt tydligare framåt. Marknaden ser ut att vända uppåt vilket bör ge ökad nykundsanskaffning givet vår starka position. Vi har även gett vår kärnaffär nya expansionsmöjligheter med App Cloud som är under uppbyggnad och med ett förbättrat generellt konjunkturläge kommer vi sannolikt även få bättre avkastning från affärsmodellen i Commerce Cloud. När våra kunder säljer mer och använder mer av Litiumplattformens prestanda så ökar även våra intäkter. Vår skalbara och självfinansierade affär ger oss också utrymme att investera i nya tillväxtinitiativ för att lyfta Litium till högre nivåer.

Ett bra läge med andra ord, och nu, med ett stabilt första halvår i ryggen och en marknad på uppgång så riktigt längtar vi efter att komma tillbaka i höst och ge järnet på resan mot nya höjder. Men först lite ledigt, och jag vill passa på att önska alla kunder, partners, kollegor och aktieägare en härlig sommar!

//Patrik

Hela rapporten finns att ladda ner som PDF på https://www.litium.se/investor-relations under rapporter. Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q2-rapporten för 2024. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://www.finwire.tv/webcast/litium/q2-2024/

Kvartalsrapporten för Q3 2024 publiceras den 24 oktober 2024.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18 08:01 CET.

För mer information kontakta:

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.