Litium sätter nytt finansiellt mål: Positiv EBIT för 2024

Litium har satt som mål att redovisa positivt rörelseresultat, EBIT, för helåret 2024. Målet att under 2023 nå positivt kassaflöde på månadsbasis uppnåddes då fjärde kvartalets fria kassaflöde uppgick till +0,8 MSEK. Målsättningen för 2024 stärker det nya självfinansierade läget i bolaget och ger en utmärkt plattform för vidare tillväxt.

”Vi uppnådde förra årets mål att nå positivt kassaflöde genom en rejäl lönsamhetsförbättring under året. Nu vill vi med tydlighet visa att vi fortsätter på den inslagna vägen och bygger vidare med lönsam tillväxt. Därför har vi satt som målsättning att redovisa positivt EBIT rörelseresultat för helåret 2024.” säger Litiums vd Patrik Settlin.

Litium redovisade ett rörelseresultat uppgående till -3,4 MSEK för helåret 2023, en förbättring med 9,1 MSEK jämfört med helåret 2022. Rörelseintäkterna växte under samma period med cirka 6 procent och nådde 68,9 MSEK för helåret. Kassan per 2023-12-31 uppgick till 11,0 MSEK.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-15 07:47 CET.

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.