Patrik Settlin utses till ny vd för Litium

Litiums styrelse har utsett Patrik Settlin till ny vd för Litium AB. Patrik tillträder den 10 februari och ersätter Henrik Lundin som efter tre framgångsrika år som vd lämnar Litium.

Patrik Settlin har tidigare haft flera ledande roller inom Komplett Group och har även varit vd för CDON.com. Närmast kommer han från en roll som Chief Product Officer (CPO) på Visma Spcs. Patrik är 49 år och har en kandidatexamen i ekonomi.

– Rekryteringen av Patrik Settlin som ny vd för Litium känns fantastiskt bra. Patrik har en gedigen erfarenhet av såväl branschledande e-handel och SaaS som av lagbygge och tillväxtbolag. Han har därmed exakt den profil vi sökt för att leda Litium genom vår fortsatta expansion i Sverige och övriga Norden. Kombinationen av stark branschkunskap och erfarenhet från tillväxtresor gör Patriks profil svårslagen. Ytterligare en faktor som varit viktig i processen är Patriks bevisat starka ledarskapskvaliteter, säger Johan Rutgersson, styrelseordförande för Litium AB.

Patrik Settlin, tillträdande vd på Litium, ser nu fram emot att leda bolaget i en expansiv fas.

– Det är med stor glädje och inspiration jag tar mig an uppgiften som vd. Litium har en marknadsledande produkt och bolaget är perfekt positionerat för att öka takten i sin tillväxt ytterligare. Med den ingående kunskap och de erfarenheter jag bär med mig från Nordens mest framstående SaaS- och e-handelsbolag, vet jag vad som krävs för att nå framgång – i båda dessa vertikaler. Det ska vi använda för att ytterligare accelerera tillväxten i Litium, säger Patrik.

Patrik Settlin tillträder som vd för Litium AB den 10 februari. Till dess har Peder Holmberg, nuvarande partnerchef, utsetts till tillförordnad vd. Henrik Lundin (tidigare vd) arbetar kvar i bolaget under tre månader för att säkerställa en väl genomförd överlämning.

Johan Rutgersson, styrelseordförande Litium AB

Mobil: +46 708 157 200

E-post: johan@dewell.se

Litium AB (publ) är en molnbaserad e-handelsplattform som hjälper till att accelerera försäljningen för stora och medelstora företag inom både B2B och B2C. Lindex, NordicFeel och Jollyroom är några av Litiums kunder, vilka totalt omsätter över 5 miljarder kronor årligen online. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och är noterat på Spotlight Stock Market i Stockholm.

Denna information är insiderinformation som Litium AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 september, 2019.