Litorina Capital Management etablerar ny riskkapitalfond

Report this content

LITORINA CAPITAL MANAGEMENT ETABLERAR NY RISKKAPITALFOND Litorina Capital Management har idag tillsammans med ett antal institutionella investerare etablerat sin andra fond, Litorina Kapital II, med ett investeringskapital om cirka 500 miljoner kronor. Målsättningen är att utöka fondstorleken till 1 miljard kronor. Fonden kommer att tillföra riskkapital till företrädesvis svenska mindre och medelstora företag med utvecklingspotential. Litorina investerar i tillväxtföretag som lämnat "start-up"-fasen, och har potential att bli ledande inom sina respektive branscher. Litorina prioriterar investeringar i andra eller tredje finansieringsrundan i företag vars ledning och ägare vid sidan om kapital värdesätter ett engagerat partnerskap. Litorina syndikerar gärna sina investeringar med svenska och internationella riskkapitalbolag. - Den rådande konjunkturen har skapat gynnsamma investeringsförutsättningar och vi förväntar oss att den kommande tvåårsperioden kommer att erbjuda intressanta möjligheter i vårt segment, säger Harold Kaiser, Senior Partner på Litorina Capital Management. Däremot är exitmarknaden för närvarande svag. Litorina Capital Management förvaltar sedan tidigare Litorina Kapital I, med ett investeringskapital om cirka 500 miljoner kronor. Litorina Kapital II har erhållit utfästelser om 565 miljoner kronor i investeringskapital, varav 450 miljoner nu är tillgängliga för investeringar. För ytterligare information vänligen kontakta: Harold Kaiser, Senior Partner, Litorina Capital Management Tel: 08-545 181 80, alt. 070-854 38 00 e-post: harold.kaiser@litorina.se www.litorina.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00320/bit0002.pdf