ASGs VD ny partner i Litorina Capital Management

Report this content

ASGs VD ny partner i Litorina Capital Management Jörgen Ekberg, VD för ASG, blir ny Senior Partner i Litorina Capital Management AB. Jörgen Ekberg som tidigare varit styrelseledamot i Litorina blir nu operativt verksam i Litorina Capital Management som förvaltar riskkapitalfonden Litorina Kapital. Fonden, som startades 1998, förvaltar totalt ca 500 MSEK från ledande europeiska institutioner och investerade 140 MSEK under föregående år i ett antal tillväxtföretag. Jörgen Ekberg har verkat inom ASGs ledning sedan 1994 och sedan hösten 1997 som VD för koncernen. Dessförinnan arbetade Jörgen Ekberg under 9 år som konsult på McKinsey & Co. Jörgen Ekberg tillträder sin befattning som Senior Partner i Litorina Capital Management AB i april 2000. Expansivt skede - Litorina är inne i ett mycket intressant och expansivt skede, med investeringar bland annat inom bredbandsteknologi. Förutsättningarna för att identifiera ytterligare spännande investeringar inom tillväxtbranscher är goda. Jag hoppas kunna bistå i att höja investeringstakten ytterligare, säger Jörgen Ekberg. - Jörgens erfarenhet och kompetens blir ett mycket värdefullt tillskott till Litorina, säger Harold Kaiser, Senior Partner på Litorina Capital Management. Jörgen har också ett omfattande nätverk, både nationellt och internationellt, vilket kommer att bidra med expertis och erfarenhet till våra projekt. Investerar i tillväxtföretag Litorina Kapital investerar främst i nya tillväxtföretag som behöver expansionskapital, men också i mer traditionella företag som är inne i en omstruktureringsfas. Litorinas portfölj utgörs för närvarande av utbildningsföretaget Aventus, IT-företaget Digidoc (digital dokument- hantering och avancerade callcenter-tjänster), Composite Scandinavia (gasolemballage i kompositmaterial), Swedeponic (färska kryddor i kruka), Sensistor (industriell läcksökning genom unik vätgasmetod), samt Utfors (data- och telekomtjänster samt bredbandsteknologi). För ytterligare information vänligen kontakta: Harold Kaiser, Senior Partner, Litorina Capital Management AB, Tel: 0708 - 54 38 00, harold.kaiser@litorinakapital.se Jörgen Ekberg, Verkställande Direktör, ASG AB, Tel: 070 - 591 31 38, jorgen.ekberg@asg.asgab.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00640/bit0002.pdf