Hitta.se ökar sina programmatiska intäkter med 156% efter övergång till Livewrappeds teknologi

Report this content

Hitta.se, Sveriges ledande webbplats för information om personer, företag, platser och vägbeskrivningar, meddelar en betydande ökning av sina programmatiska intäkter efter övergången till Livewrappeds teknologi. Sedan bytet har Hitta.se lyckats öka sina programmatiska intäkter via prebid med hela 156%, vilket möjliggjorts tack vare Livewrappeds plattform.

Publiceringsdatum: 26 april, 2024, Stockholm.

För drygt ett år sedan blev Hitta.se kund till Livewrapped med ett tydligt mål om att konkurrensutsätta sina programmatiska intäkter från Google och samtidigt öka sina programmatiska intäkter via prebid. Genom att dra nytta av funktioner i Livewrapped som optimerar användningen av annonslagret har Hitta.se lyckats överträffa sina förväntningar.

Enligt data från mars 2024 jämfört med mars 2023 har Hitta.se upplevt en imponerande ökning av sina programmatiska intäkter via prebid (header bidding i Livewrappeds plattform) med 156%. Dessutom har CPM (kostnad per tusen visningar) ökat med 12%, vilket bland annat kan tillskrivas den ökade konkurrensen mellan fler budgivare i plattformen. Detta har i sin tur resulterat i att CPM ökat även i Google Ad Exchange med 40%.  Samtidigt har investeringarna i Online Display, enligt mediebyråbarometern, endast ökat med 8,7% i mars 2024 jämfört med samma månad föregående år.

Livewrapped har spelat en avgörande roll för att förbättra kvaliteten på annonsvisningar hos Hitta.se genom enkel hantering av lazyload, vilket har förbättrat viewabilityn på Hitta.ses annonslager vilket innebär att de nu är nära sitt mål om +80% i snitt-viewability. Denna förbättring har även varit bidragande till högre CPM, i kombination med experiment med annonsstorlekar.

"Hitta.se är stolta över att kunna rapportera en sådan betydande ökning av våra programmatiska intäkter och det hade inte varit möjligt utan Livewrappeds teknologi," säger Jonas Halvarsson, Head of Programmatic för Hitta.se. "Detta framgångsrika partnerskap har inte bara gynnat vår verksamhet ekonomiskt, utan har också stärkt vår position som annonsval hos våra annonsörer."

Hitta.se upplever även att supporten från Livewrapped är utmärkt och har varit avgörande för att säkerställa en smidig övergång och kontinuerlig framgång.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Halvarsson, Head of Programmatic, Hitta.se

E-post: jonas.halvarsson@hitta.se

Fredrik Johansson, VD, Livewrapped

E-post: fredrik@livewrapped.com

_________________________________________________________________________

Om Hitta.se:

Hitta.se är en ledande svensk webbplats som erbjuder användarna möjlighet att hitta information om personer, företag, platser och vägbeskrivningar. Med över 4 miljoner unika besökare varje vecka har Hitta.se etablerat sig som en av Sveriges mest pålitliga källor för online-informationssökning. Besök www.hitta.se för mer information.

Om Livewrapped:

Livewrapped är den ledande leverantören i  Norden inom Header Bidding, en teknik som ökar webbsajters intjäning på sina digitala annonser. Bolaget förvärvades av VO2 i april 2022 och hanterar närmare 90 miljarder annonsvisningar för 750 webbsajter över hela Norden till ett värde av cirka 600 MSEK per år.

Taggar: