• Livio/

IVF Sverige förvärvar Nordens äldsta privata IVF-klinik, IVF-gruppen vid Sophiahemmet

Report this content

IVF Sverige, Nordens ledande företag inom behandling av barnlöshet med provrörsbefruktning, har förvärvat IVF-gruppen vid Sophiahemmet som är Sveriges äldsta privata IVF-klinik. IVF Sverige genomför idag drygt fyrtio procent av all provrörsbefruktning i Sverige och är med sina åtta kliniker i Sverige, Norge och på Island, Nordens största aktör inom fertilitetsbehandlingar.

IVF-gruppen vid Sophiahemmet har arbetat med utredning och behandling av barnlöshet sedan 1984. Kliniken ägs idag av IVF-läkarna Arthur Aanesen, Lena George, och Carolina Tristen. De kommer fortsättningsvis att arbeta vidare i verksamheten som nu blir en del av IVF Sverige och vara kvar som delägare.

-        Möjligheten att uppgå i det större sammanhang som IVF Sverige med sina åtta kliniker utgör, kommer att vara utvecklande för oss och komma våra patienter till gagn. Vi som arbetar på IVF-gruppen vid Sophiahemmet får nu ingå i den breda och samlade kompetens och stora kunskap inom fertilitetsområdet som finns inom IVF Sverige. Dessutom finns goda möjligheter att bedriva egen forskning, säger Carolina Tristen, vd för IVF-mottagningen vid Sophiahemmet.

-        Vi får ett mycket värdefullt och positivt tillskott till vår organisation genom våra nya kollegor och deras gedigna erfarenhet av reproduktiv hälsa. IVF-gruppen vid Sophiahemmet är en oerhört välmeriterad klinik med lång historia. Genom förvärvet stärker vi vår position i Stockholm ytterligare och vi ser fram emot att tillsammans med nuvarande ägare fortsätta utveckla verksamheten. Vi önskar dem alla varmt välkomna in i gemenskapen säger Henrik Hernander, vd för IVF Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Hernander, vd IVF Sverige AB

telefon  070-688 92 20, henrik.hernander@ivfsverige.se

Carolina Tristen, vd IVF-gruppen vid Sophiahemmet AB

telefon  070-652 68 79,  carolina.tristen@ptj.se

IVF Sverige är den största aktören i Norden inom IVF. Vi genomför ca 8 500 IVF-behandlingar per år på nio kliniker i Sverige, Norge och på Island. I koncernen finns även den enda privata kliniken för ägg- och spermiedonation i Sverige samt vårt eget forskningsbolag. Våra resurser ger oss möjlighet att ligga i absolut framkant och erbjuda de senaste beprövade behandlingsmetoderna till det enskilda parets unika förutsättningar. Besök oss gärna på www.ivfsverige.se