• Livio/

Stort intresse för att bli ägg- och spermiedonator – men vi behöver fler etniciteter!

Report this content

Denna vecka inleds donationsveckan, en årligt återkommande nationell kampanjvecka som initieras av Socialstyrelsen. Syftet är att få fler att ta ställning till donation. Livio Egg and Sperm Bank, som är nordens första privata ägg- och spermiebank, passar denna vecka på att uppmärksamma en lite hemlig donationsverksamhet.

Fortfarande är tillgången på donerade ägg eller spermier i Sverige mindre än efterförfrågan, något som tyvärr kan leda till att fertilitetsbehandlingar omöjliggörs. Patienterna riskerar att hamna över den tillåtna åldersgränsen för donationsbehandling när de väl kommit fram i kön. Livio Egg and Sperm Bank etablerades för snart 3 år sedan med målsättningen att rekrytera ägg- och spermiedonatorer för att minska de långa väntetiderna.

Inom Livio märker vi nu en speciellt stor efterfrågan på både ägg- och spermiedonatorer med fler etniciteter.

• I Sverige är det den behandlande läkaren som väljer donatorer utifrån de blivande föräldrarnas utseende och egenskaper och vi ser ett ökande behov för donatorer av olika etniska ursprung på alla våra kliniker runt om i landet, säger Anna Karin Lind, medicinsk chef på Livio.

I Sverige har lagändringar de senaste åren nu öppnat upp för alla typer av donationsbehandlingar vilket innebär att helt nya patientgrupper söker vård inom landet och slipper genomföra sin behandling utomlands.

• Att kunna hjälpa alla dessa patienter genom vår egen bank är väldigt glädjande för oss som jobbar med detta. Med kliniker i fem svenska städer har vi en unik möjlighet att välkomna och utreda de som önskar donera sina ägg eller spermier, säger Henrik Hernander, vd för Livio.

Arbetet med att nå ut till donatorerna har varit mycket framgångsrikt och över tiotusen personer har anmält sitt intresse.

• Trots att intresset är stort så behövs mer kunskap kring denna lite osynliga donationsverksamhet. Det finns fortfarande många tabun och myter kring att donera könsceller. Man får heller inte glömma att ägg- och spermiedonationsverksamhet är något av det mest administrativt och logistiskt komplexa man kan välja att ägna sig åt. Ungefär 10 % av alla som söker som spermiedonatorer, och 50 % av alla som söker som äggdonatorer, godkänns efter de medicinska och genetiska testerna, säger Mona Bungum, vd för Livio Egg and Sperm Bank.

Sedan vi startade Livo Egg and Sperm Bank 2019 har det fötts fler än 700 barn genom donationsbehandlingar på Livios kliniker, och av dem har drygt 100 kommit till genom äggdonationsbehandling.

Under donationsveckan genomför Livios medarbetare aktiviteter för att uppmärksamma donationsverksamheten i Umeå, Falun, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Mona Bungum , vd Livio Egg and Sperm Bank

telefon 076-941 74 00, mona.bungum@livio.se

Henrik Hernander, vd Liviogruppen

telefon  070-688 92 20, henrik.hernander@livio.se