Bra att Toijer-utredningen inte blir verklighet

Report this content

Idag meddelade arbetsmarknadsministern Eva Nordmark att regeringen går vidare med Svenskt Näringslivs och PTKs överenskommelse istället för Toijer-utredningens förslag.
–    Det är bra att regeringen inte går vidare med Toijer-utredningens förslag. Vi sa nej till Svenskt Näringslivs slutbud, men jag kan förstå att regeringen hellre går vidare med det som utgångspunkt, säger Eva Guovelin, förbundsordförande för Livsmedelsarbetareförbundet.

LO-styrelsen sa i oktober enhälligt nej till Svenskt Näringslivs slutbud och ännu finns många frågetecken kring hur överenskommelsen ska ligga till grund för lagändringar.
Livs ståndpunkt är tydlig. Tryggheten på arbetsmarknaden behöver förbättras.
– Våra medlemmar har behov av mer trygghet inte mindre. Jag förväntar mig att regeringen gör allt för att räta upp den obalans som finns i överenskommelsen, säger Eva Guovelin.

Bakgrund

Las-utredningen kom till 2019 som en del av januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet. I direktiven stod att utredningen skulle utarbeta lagförslag för tydligt utökade undantag från turordningsreglerna i LAS. Men där stod också att de samlade förslagen inte skulle rubba den grundläggande balansen mellan arbetsmarknadens parter.

2017 tog LO initiativ till förhandlingar med Svenskt Näringsliv om trygghet och omställning på arbetsmarken. Avsikten var att åtgärda problemen med en allt mer tudelad arbetsmarknad, att öka anställningstryggheten och skapa bra möjligheter för kompetensutveckling och omställning.

Livsmedelsarbetareförbundet organiserar 27 000 livsmedelsarbetare och är ett av 14 LO-förbund.

Citat

Det är bra att regeringen inte går vidare med Toijer-utredningens förslag. Vi sa nej till Svenskt Näringslivs slutbud, men jag kan förstå att regeringen hellre går vidare med det som utgångspunkt.
Eva Guovelin, förbundsordförande för Livsmedelsarbetareförbundet.