Experten: Många luftrenare är helt värdelösa

Report this content

I en artikel i Dagens PS intervjuades Anders Hedström som har jobbat med luftrening i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv. Senast som global chef på för luftkvalitet på svenska Camfil AB, som är världsledande inom filter för luftrening. I dag är han rådgivare för WHO:s Collaboration Center på Queensland University of Technology och arbetar bland annat med att ta fram en ny standard för luftrening, och även som konsult till flygbranschen vad gäller luftrening.

Han menar att många luftrenare är i stort sett verkningslösa. Det krävs bland annat att luftrenaren innehåller ett HEPA-filter av minst klass H 13. Sedan ska den även innehålla ett kolfilter för att klara av att rena emissioner med mera.

”Det finns tre, fyra stycken luftrenare som är bra. Svenska Blueair är en. Camfil City M, Qleanair har och till exempel IQ Air. Men klart bäst är Livsdal, som innehåller alla nödvändiga filter och dessutom är byggd av trä. Jag har inte sett någon som är bättre. De har större filterytor än andra samt mest kolfilter av alla.”

”Inom luftrenarbranschen ser vi mycket höga tillväxttakter. Innan Corona väntades en tillväxt på 12 – 15 procent på två år, nu är siffror som 40 – 60 procent redan en verklighet de kommande två åren.”

Läs hela artikeln på Dagens PS:

Taggar: