Livsdals erbjudande – ren luft som service för ert kontor

Erbjuder ren luft som tjänst

Efter sommaren kommer kontoren återigen att befolkas, och för många arbetsgivare är det prioriterat att skapa säkra arbetsmiljöer där virus som Covid-19 inte kan spridas. Ett viktigt verktyg i arbetet är luftrenare från Livsdal som nu går att hyra – till en kostnad som i sammanhanget är försumbar.

Under våren har Livsdal förstärkt organisationen med försäljningschefen Peppe Ekmark vars karriär vittnar om en gedigen bakgrund och högt ställda ambitioner. Förutom lång erfarenhet av försäljning och framgångar som rönt priser är han också verksam som inspiratör, föreläsare, lärare på kurser och författare.

– När vi träffade Peppe utbrast han: ”Fantastiskt! Den här resan vill jag vara med på.” Han såg att tajmingen var perfekt, eftersom produkten ligger helt rätt i tiden. Men han utmanade oss också genom att skruva på erbjudandet. Istället för att sälja våra luftrenare föreslog han att vi skulle hyra ut dem, berättar Andreas Murray, en av Livsdal grundare.

Snittpris på 400 kr per anställd

Livsdals erbjudande innebär idag därför ren luft som tjänst, vilket innebär att företag hyr en luftrenare i standardutförande på 36 månader för omkring 2 500 kr per månad, inklusive service och filterbyten. För en exklusivare modell i trä är månadskostnaden 4 000 kr. Antalet luftrenare och placering anpassas utifrån varje kontor.

– Utifrån planlösningar och antal anställda på de kontor vi varit hos hittills i Stockholm har vi sett att det går ungefär fem personer på en luftrenare, vilket innebär en månadskostnad på cirka 500 kr per anställd. Om vi tänker oss att en anställd har 50 000 kr i lön, vilket ger en total kostnad på nära 100 000 kr med sociala avgifter, arbetsverktyg, lokal, friskvård, utbildning med mera, är kostnaden för ren luft extremt liten. Och vår bild bekräftas av att ingen hittills har haft invändningar mot priset, berättar Peppe Ekmark.

Modellen ger löpande intäkt

Förhoppningen är den nya affärsmodellen ska få fler företag att vilja skapa en arbetsmiljö fri från virus och bakterier, vilket i praktiken innebär ökad medarbetarnärvaro, ökat välbefinnande och bättre prestationer.

För Livsdal innebär den nya affärsmodellen löpande intäkter, istället för engångsintäkter, vilket gör att bolaget över tid får 2–3 gånger högre intäkter per avslutad affär, jämfört med tidigare modell.

Taggar: