Lunds Universitet och Skånes Livsmedelsakademi tecknar samarbetsavtal

Report this content

Lund Universitet och Skånes Livsmedelsakademi har idag tecknat ett avtal för att tillsammans arbeta för att sätta Skåne på kartan som ett europeiskt ledande livsmedelscentrum.

I Skåne är livsmedelsnäringen en dominerande sektor och här produceras ungefär hälften av den mat som äts i Sverige. Här finns också hela kedjan representerade från en stark råvaruproduktion, ett stort antal producerande företag, stora som små, fram, och en stark handel. Dessutom är förpackningsindustrin och logistikföretagen, som är en viktig del av kedjan, väl representerade här.

Med mer än 100 partners- och medlemsföretag och med ett brett internationellt samarbete har Skånes Livsmedelsakademi utvecklats till en naturlig arena för livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna. Som Triple Helix-organisation får näringarna stöd att utveckla innovation och förändring tillsammans med handel, jordbrukets organisationer, universitet/högskolor och myndigheter.

I regionen finns en lång tradition av samarbete från produktion fram till färdig konsumentprodukt. Ur denna mylla har också vuxit en stark livsmedelforskning med ett antal excellenser inom olika områden koncentrerade kring Lund Universitet.

Skånes Livsmedelsakademi har med sin nätverksmodell byggt starka band med företagsvärlden. Kan vi tillsammans hitta och utveckla fler nya samarbeten mellan företag och universitets internationellt erkända forskning har vi alla möjligheter att sätta Skåne på kartan som ett livsmedelscentrum, säger Lunds Universitets rektor Per Eriksson.

2011 engagerade vi 4.000 människor och hade nära samarbeten med 169 företag och ett stort antal organisationer. Samarbetsavtalet med Lunds Universitet och dess excellenser ger oss ökad kraft att utveckla ett av Europas vassaste livsmedelskluster, säger Lotta Törner, Vd för Skånes Livsmedelsakademi.

Tillsammans ska Lunds Universitet och Livsmedelsakademin i ett nära samarbete stimulera livsmedelsforskning, innovation och entreprenörskap, stärka näringens ställning i Skåne, Sverige och internationellt samt finna intressanta forsknings- och utvecklingsprojekt samt finansiering för dessa.

- Ett område som är högaktuellt är att gemensamt arbeta för att få en så kallad Food KIC med en nod i Skåne, säger Bengt Streijffert, Senior Adviser vid Lunds universitet.

- Att ytterligare öka kontaktytorna mellan universitetet och företag är ett annat prioriterat område, där vi hoppas kunna öka båda utbytet och hastigheten, forsätter Lotta Törner.

För ytterligare information, kontakta:

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi. Tel: 070-580 59 09. E-post: lotta.torner@livsmedelsakademin.se

Per Eriksson, Rektor, Lunds Universitet. Tel 046-222 00 00  E-post: per.eriksson@rektor.li.se

Bengt Streijffert, Senior Adviser, Lunds universitet. Tel 0733 86 1774  e-post bengt.streijffert@rektor.lu.se

Om Skånes Livsmedelsakademi
Skånes Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Skånes Livsmedelsakademi arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhets- områdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar (sedan 1 jan 2012). Skånes Livsmedelsakademi skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring .

Om Lunds universitet
Lunds universitet är ett av Europas ledande lärosäten. Här växer morgondagens studie- och forskningsmiljöer fram ur en stark historia och tradition. Vi utbildar och forskar inom teknik, naturvetenskap, juridik, samhällsvetenskap, ekonomi, medicin, humaniora, teologi, konst, musik och teater.

Genom samverkan med omvärlden ser vi till att kunskap och innovationer kommer samhället tillgodo. Under 2011 har sammantaget 47 000 studenter varit aktiva, och i snitt 6 800 anställda är verksamma främst i Lund, Malmö och Helsingborg. Vi samarbetar med 680 partneruniversitet i mer än 50 länder.

Ledande forskning. Universitetet slår vakt om den fria grundforskningen och forskningens värde för samhällsutvecklingen. Lunds universitet bedriver också en omfattande tillämpad forskning i nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Universitetet medverkar till att nya företag skapas i regionen med utgångspunkt i universitetets forskning.

Attraktiv grundutbildning. Vid Lunds universitet står grundutbildningen i nära kontakt med forskningen och samhället i stort. Utbildningen på alla nivåer syftar till att utveckla de kvaliteter som utmärker ett universitet: analytisk förmåga, kritiskt tänkande samt förmåga att söka, sammanställa och presentera information.

Utbildningsutbudet och innehållet i utbildningarna förändras kontinuerligt för att motsvara kraven på god, relevant utbildning.

Internationell miljö. Lunds universitet har nära samarbete och utbytesavtal med en mängd universitet världen över. Den internationella akademiska miljön tillsammans med ett vitalt kultur- och näringsliv i Öresundsregionen leder fram till innovativa och gränsöverskridande projekt som våra studenter och forskare kan dra nytta av.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

- Skånes Livsmedelsakademi har med sin nätverksmodell byggt starka band med företagsvärlden. Kan vi tillsammans hitta och utveckla fler nya samarbeten mellan företag och universitets internationellt erkända forskning har vi alla möjligheter att sätta Skåne på kartan som ett livsmedelscentrum
Per Eriksson, rektor Lunds Universitet
- 2011 engagerade vi 4.000 människor och hade nära samarbeten med 169 företag och ett stort antal organisationer. Samarbetsavtalet med Lunds Universitet och dess excellenser ger oss ökad kraft att utveckla ett av Europas vassaste livsmedelskluster.
Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi
Bengt Streijffert, Senior Adviser Lunds Universitet