Enkät bland livsmedelsföretagen: Turordningsreglerna (LAS) fortfarande ett problem

Turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) är fortfarande ett problem för företagen. En enkät som Livsmedelsföretagen genomfört visar att 3 av 4 företag upplever att turordningsreglerna försvårar tillväxt och förnyelse i företagen.

– Det är viktigt att detta budskap från företagen når fram till politikerna, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber i en kommentar.

Även om svensk ekonomi utvecklats starkt under de senaste åren och antalet sysselsatta ökat betydligt, får inte det tas till intäkt för att allt är frid och fröjd på arbetsmarknaden. I en snabbt föränderlig omvärld krävs för många företag en fortlöpande anpassning av kompetens och personalstyrka för att värna företagets konkurrenskraft och tillväxtpotential. Och här är det arbetsrättsliga regelverket uppenbarligen ett problem för många företag, tvärtemot vad regeringen tycks tro.

– I regeringen tycks det bara vara centerpartiet som tar dessa problem på allvar, men förhoppningsvis kan denna typ av undersökningsresultat bland företagen ge dem råg i ryggen i den interna debatten i regeringen, säger Agneta Dreber.