Exportframgångar idag! Utflyttning i morgon?

Livsmedelsindustrins framgångar på exportmarknaderna fortsätter och under 2004 ökade exporten av livsmedel med 10 procent i löpande priser och hela 15 procent i volym till nära 31 miljarder kronor. - Exporten har blivit allt viktigare för livsmedelsföretagen och vi är övertygade att det finns en fortsatt exportpotential, inte minst till de nya EU-länderna, säger Agneta Dreber, VD för Livsmedelsföretagen. Men då krävs också att olika skatter och avgifter som skapar en konkurrensnackdel för livsmedelsindustrin i Sverige tas bort och att företagen ges chans att konkurrera på samma villkor som konkurrenter från andra länder. Utflyttningen av verksamhet, inte minst till de nya EU-länderna, är också ett hot som måste tas på allvar. I en enkätundersökning till ett drygt 100-tal av de största företagen i industrin säger vart tredje företag att de redan har flyttat ut eller planerar att flytta ut delar av produktionen till de nya EU-länderna. - Utflyttning av viss verksamhet kan säkert i en del fall vara naturlig som ett led i en expansion utanför Sverige, och att en del jobb försvinner till länder med betydligt lägre kostnader är säkert oundvikligt. Men just därför är det oerhört viktigt för svensk livsmedelsindustri att vi slår vakt om, och helst förbättrar, villkoren för den produktion som vi har långsiktigt bättre förutsättningar för i Sverige, säger Agneta Dreber. Det behövs en kraftfull satsning på forskning och utveckling inom livsmedelsområdet, men här ligger Sverige idag efter många andra EU-länder där staten satsat betydligt mer på livsmedelsforskning. - En ökad offentlig satsning på forskning och utveckling i samverkan med livsmedelsindustrin på det sätt som skett i t.ex. Danmark är nyckeln till de framtida jobben i livsmedelsindustrin, säger Agneta Dreber, i anslutning till dagens ”överläggning” med regeringen (Östros, Nykvist) om livsmedelsexporten. Från Livsmedelsföretagen deltar Gillebagaren, Löfbergs Lila, Spendrups, Swedish Meats samt IKEA. Ytterligare upplysningar lämnas av Agneta Dreber, 070-682 65 01.