Fortsatt exportoptimism hos livsmedelsföretagen i Sverige

Livsmedelsexporten fortsätter att växa och passerar i år för första gången 40 miljarder kronor. En färsk enkätundersökning från Livsmedelsföretagen visar också på en fortsatt optimism bland företagen och drygt 40 procent av företagen räknar med en årlig exporttillväxt på över 10 procent under de närmaste åren. Ytterligare 30 procent av företagen räknar med en årlig exporttillväxt på mellan 5 och 10 procent.

– Exporten har blivit viktig för ett växande antal företag och för många företag är exporten en ny försäljningskanal som kompletterar den prispressade svenska marknaden, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber i en kommentar

Exportens betydelse understryker hur viktigt det är att på olika sätt underlätta för livsmedelsföretag i Sverige att komma in på den större ”hemmamarknad” som EU utgör.

– Det är glädjande att regeringen har uppmärksammat livsmedelsindustrins framgångar på exportmarknaden och att man nu fördubblar anslaget till exportfrämjande insatser. Det finns helt klart fortfarande en betydande potential för ökad livsmedelsexport, säger Agneta Dreber.