LIVSMEDELSBRANSCHEN HAR TILLSATT EN SÄRSKILD GRANSKNINGSMAN (LGM), SOM BEVAKAR HÄLSOPÅSTÅENDEN PÅ MAT

Idag finns många livsmedel som märks och marknadsförs med påståenden om hälsofrämjande effekter, s.k. hälsopåståenden. I en strävan efter att användningen av sådana påståenden ska göras på ett ansvarfullt och korrekt sätt har Livsmedelsföretagen (Li) och Svensk Dagligvaruhandel inrättat en Livsmedelsbranschens Granskningsman (LGM), som har påbörjat sitt arbete under våren 2008. LGM ingår som en del av det egenåtgärdsprogram om hälsopåståenden i märkning och marknadsföring av livsmedel, som varit verksamt i Sverige sedan 1990.

LGMs uppgift är att bevaka användningen av hälsopåståenden. I sin bevakning kommer LGM att beakta både den nyligen införda EG-förordningen om närings- och hälsopåståenden och den praxis som utarbetats inom egenåtgärdsprogrammet. LGM kan ta upp ärenden antingen på eget initiativ eller efter anmälan. En anmälan kan göras av både juridisk och privat person.

- Konsumenterna blir alltmer hälsomedvetna och efterfrågar inte bara mat med smalare profil utan också mat som kan främja hälsan. Då är det viktigt att hanteringen av hälsopåståenden är hundraprocentigt schysst, säger Li:s vd Agneta Dreber i en kommentar.

LGM har en bevakningsfunktion, och har inte till uppgift att bistå marknadsförande livsmedelsföretag med allmän rådgivning. Information finns även på www.hp-info.nu.

Mer upplysningar kan fås av Agneta Dreber, 070 682 65 01.