Report this content

Livsmedelsbranschen vill aktivt medverka till att förebygga den ohälsa som övervikt och fetma ger upphov till. Branschen "erbjuder" myndigheterna sin referensgrupp för sunda matvanor som består av kommunikatörer och forskare från industrin, handeln och hotell- och restaurang-företagen. Livsmedelsverket och Statens folkhälsoinstitut har fått i uppdrag av regeringen att ta fram underlag till en handlingsplan för goda matvanor och ökad fysisk aktivitet bland befolkningen. I anslutning till myndigheternas arbete med handlingsplanen framhåller nu livsmedelsbranschen i ett brev till de båda myndigheterna att man aktivt vill medverka till att underlätta för konsumenterna att välja alternativ som i sin tur minskar risken för övervikt och fetma. - Ingen aktör kan ensam klara av att lösa detta folkhälsoproblem, men tillsammans med myndigheter, föräldrar, skola m fl kan vi i livsmedelsbranschen medverka med olika insatser, säger Agneta Dreber, vd för Livsmedelsföretagen, Li. Exempel på insatser är: - Ett varierat produktutbud som underlättar en god energibalans hos den enskilde konsumenten. - Portionsstorlekar och -sammansättningar ses över. - Ansvarsfull marknadsföring som inte stimulerar till överkonsumtion. - Tydlig information på förpackningar. - Lättillgängliga recept och måltidsförslag i butiker, nyhetsblad, kundtidningar och hemsidor - Forskning om samband mat och hälsa. Bilaga: brev till Livsmedelsverket och Statens folkhälsoinstitut För mer information kontakta Agneta Dreber, 070 682 65 01. Stockholm Göteborg Malmö Box 16347 (Sveavägen Box 404 (Södra Box 186 (Jörgen 13) Hamngatan 53) Kocksgatan 1B) SE-103 26 Stockholm, SE-401 26 Göteborg, SE- 201 21 Malmö, Sweden Sweden Sweden Tel. +46 (0)8 762 65 00 Tel. +46 (0)31 62 94 00 Tel. +46 (0)40 35 25 00 Fax. +46 (0)8 762 65 12 Fax. +46 (0)31 15 14 56 Fax. +46 (0)40 35 25 56 info@li.se info@li.se info@li.se www.li.se www.li.se www.li.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00010/wkr0001.doc Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00010/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00010/wkr0003.pdf