Livsmedelsindustrin – stabil marknadstillväxt och stigande priser

Report this content

Livsmedelsindustrin visar en stabil tillväxt hittills i år, investeringarna ökar och den tidigare snabba minskningen av antalet anställda i industrin har nu bromsats upp. Företagen är också fortsatt optimistiska inför resten av året. Det framgår av Livsmedelsföretagens höstenkät.

– Det är positivt att den gynnsamma konjunkturen nu också tycks få effekt på jobben inom delar av livsmedelsindustrin, även om det totala antalet anställda i industrin också i år väntas minska något, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber i en kommentar.

På hemmamarknaden ökar hushållens disponibla inkomster kraftigt i år, vilket ger bra förutsättningar för en fortsatt god tillväxt på hemmamarknaden. Livsmedelexporten ökade liksom övrig varuexport något långsammare under första halvåret än under de senaste åren, men företagen är ändå optimistiska om de framtida exportmöjligheterna.

Företagens prisförväntningar har ändrats i spåren av en växande global obalans på råvarusidan och snabbt stigande priser på världsmarknaden. En klar majoritet av företagen räknar med stigande priser under andra halvåret och i en del fall förväntas priserna öka ganska betydligt.

– Obalansen mellan utbud och efterfrågan på råvarusidan driver upp priserna och tvingar i sin tur många företag i livsmedelsindustrin att höja sina priser. En pressad lönsamhet för flera företag i utgångsläget gör detta än mer nödvändigt, säger Agneta Dreber.