Snabb start för Livsmedelsföretagen

Snabb start för Livsmedelsföretagen Den 1 januari i år startade den nya organisationen Livsmedelsföretagen ( Li ) sin verksamhet. Därmed har livsmedelsindustrin en gemensam organisation för arbetsgivar- och branschfrågor. Li, som är en sammanslagning av Livsmedelsbranschens Arbetsgivareförbund och branschorganisationen Livsmedelsindustrierna, blir medlem i den nya huvudorganisationen Svenskt Näringsliv. Li företräder Sveriges fjärde största industrigren med drygt 60.000 sysselsatta, en omsättning på ca 135 miljarder och en export på ca 20 miljarder kronor. - Genom sammanslagningen får vi en kraftfull organisation som profilerar livsmedelsindustrin och tillvaratar och främjar företagens gemensamma intressen av såväl arbetsgivar- som branschkaraktär, säger Håkan Ahlqvist, ordförande i Li och koncernchef i Cerealia AB. Li har kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. - Frågor om matproduktion väcker ett stort intresse hos såväl media som myndigheter, departement och allmänhet, säger Jan Rosenström, VD för Li. De svenska livsmedelsföretagen arbetar under hård konkurrens. Det är viktigt att våra företag har samma närings- och handelspolitiska förutsättningar som våra konkurrenter i EU, fortsätter Jan Rosenström. Arbetsgivarfrågorna är en viktig del av Li's verksamhet. - Kollektivavtalen löper ut under våren 2001. Nya avtal får inte äventyra livsmedelsföretagens konkurrenskraft och lönsamhet, säger Gunnar Göthberg vice VD i Li. Vi siktar på att träffa nya avtal innan nuvarande löper ut. Industrins samarbetsavtal kommer därvid att kunna vara till stor nytta. För mer information om den nya organisationen Li, vänligen ring Jan Rosenström tel 0708-838545 eller Gunnar Göthberg tel 08-762 65 07. För bildmaterial eller organisationens nya logotype ring Annette Hedwall 08-762 65 02. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00350/bit0002.pdf