Svensk förskola vinner Nordiskt ljuspris

Report this content

Matildelunds förskola i Kumla vann idag utmärkelsen Nordic Lighting Award vid en prisutdelning i samband med Nordic Lighting Conference i Oslo. Arkitekten Jonas Kjellander från Sweco Architects AB i Örebro var den som fick ta emot priset för ljusinstallationerna i Matildelunds förskola. Hans ljussättning av förskolan är en pedagogisk milstolpe i hur man kan jobba med ljus på en arbetsplats för barn. I Nordic Lighting Award tävlar prisbelönta projekt från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. 2010 vann Jonas Kjellander Svenska Ljuspriset.

Ur juryns motivering:

Matildelunds förskola är ett projekt med särskilt engagemang för barns behov av en god miljö att leka och lära i. Byggnaden använder dagsljus som en naturlig startpunkt och artificiellt ljus bidrar till komfort, hemtrevlig känsla, lek och spänning. Matildelund förskola är ett projekt utformat från barnens perspektiv, både bokstavligt och konceptuellt. Skalan är barnens. Fönster är lågt placerade och belysningen är anpassad för olika ändamål.

– Jag hoppas det här priset kommer att öka förståelsen för ljusets betydelse i barns vardagsmiljö och att belysning är en investering som lönar sig. På Matildelunds förskola har jag använt ljuset som ett pedagogiskt hjälpmedel, i framtida projekt skulle jag vilja involvera barnen och få med deras åsikter redan på planeringsstadiet, säger Jonas Kjellander.

Anders Winell, lektor i ljusutbildningen för inredningsarkitekter på Konstfack, är en av jurymedlemmarna och motiverar årets pristagare såhär:

– Jonas Kjellander har använt sig av ljussättning i pedagogiken för att skapa en harmonisk arbetsplats för barnen. Genom kreativa lösningar stimuleras barnen till experiment och upptäckter, de leker på scenen i matsalen som är förberedd för skuggteater eller i kojor där de själva kan regleras ljuset och se effekten genom tunna gardiner, säger Anders Winell.

Nordic Lighting Award har arrangerats vartannat år sedan år 2000, och det är andra gången som en svensk byggnad vinner priset. 2011 vann modevaruhuset K:fem i Vällingby.

Bilder bifogas. Fotograf är Ulf Celander.

För mer information:
Jonas Kjellander, Arkitekt, 0734-12 83 46
Anders Winell, Konstfack, 070-810 07 37

Tidningen Ljuskultur är en fackskrift som vill inspirera och informera alla som arbetar professionellt med belysning. Våra läsare är såväl arkitekter, inredare, elinstallatörer, el- och belysningskonsulter, som brukare och beställare.