LMK Group rapporterar lönsamt fjärde kvartal 2021 med starkt kassaflöde

Report this content

LMK Group (LMKG), den största leverantören av matkassar i Norden och ledande i skandinavisk foodtech, presenterade i dag sin bokslutskommuniké för 2021. LMK Group har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt.

Walker Kinman, vd LMK Group, kommenterade: “Vi avslutade året med lönsamhet och starkt kassaflöde och som väntat kunde vi redovisa tillväxt för andra halvåret, trots en återgång till ett mer utpräglat säsongsbeteende hos kunderna när effekterna av pandemin avtar. Under året har vi ökat nettoomsättningen och levererat 23,2 miljoner måltider till våra kunder. Både det genomsnittliga ordervärdet och orderfrekvensen ökade under fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Vi har fortsatt att utöka antalet recept på samtliga av våra marknader och erbjuder idag det bredaste utbudet av recept för mealkits där vi är verksamma. Trots Covid-restriktioner och hemarbete i så stor utsträckning som möjligt, har vi genomfört både integrationen av den danska verksamheten samt helt omvandlat våra produktionsanläggningar till 100% kundunik produktion på samtliga marknader. Våra medarbetare förtjänar uppskattning för allt de har åstadkommit under året.”

Fjärde kvartalet 2021 (Q4 2020)

• Nettoomsättningen uppgick till 327,0 MSEK (330,7), vilket motsvarande en minskning om -1,1% (+29,6%). Justerat för valutakurs-differenser motsvarade en minskning om 2,6%
  • Marginal efter hanteringskostnader uppgick till 26,7% (31,6%)
  • Sälj- och marknadsföringskostnader uppgick till 29,5 MSEK (33,8), en minskning med 4,4 MSEK vilket motsvarade 9,0% (10,2%) av nettoomsättningen
  • EBITDA uppgick till 28,0 MSEK (43,5), EBITDA-marginalen uppgick till 8,6% (13,1%)
  • Justerad EBITDA uppgick till 28,0 MSEK (44,2) och justerad EBITDA-marginal om 8,6% (13,4%)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 15,7 MSEK (31,7), vilket utgjorde en marginal om 4,8% (9,6%)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,9 MSEK
    (32,4), motsvarande en marginal om 5,2% (9,8%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 14,5 MSEK (19,0)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,14 SEK (3,52)

Helår 2021 (Helår 2020)

• Nettoomsättningen ökade med 14,0% (12,1%) till 1387,3 MSEK
    (1217,0). Justerat för valutakursdifferenser motsvarande en tillväxt om 13,3%
  • Marginal efter hanteringskostnader uppgick till 28,1% (29,5%)
  • Sälj- och marknadsföringskostnader uppgick till 178,2 MSEK (129,9), en ökning med 48,3 MSEK och var 12,8% (10,7%) av nettoomsättningen
  • EBITDA uppgick till 92,8 MSEK (135,0), EBITDA-marginalen uppgick till 6,7% (11,1%)
  • Justerad EBITDA uppgick till 105,7 MSEK (145,3) och justerad EBITDA-marginal om 7,6% (11,9%)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 46,9 MSEK (91,5), vilket utgjorde en marginal om 3,4% (7,5%)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 61,0 MSEK (101,7), motsvarande en marginal om 4,4% (8,4%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,4 MSEK (67,3)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,60 SEK (11,71)

Den fullständiga bokslutskommunikén finns bifogad samt på https://lmkgroup.se/sv/investerare/rapporter/

vd Walker Kinman och CFO Erik Bergman presenterar den 25 februari kl. 09:00 rapporten via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med Q&A.

Länk till webcast: https://tv.streamfabriken.com/lmk-group-q4-2021
Efter presentationen kommer en inspelning av livesändningen att finnas tillgänglig via samma länk.

För att delta via telefon, vänligen ring in på följande telefonnummer:

DK: +4578723252

NO: +4723500236

SE: +46850558354

UK: +443333009265

US: +16467224904

För ytterligare information, kontakta:

Peter Bodor, Head of Corporate Communications, LMK Group
Mob: +46 706 48 70 65
E-post: peter.bodor@linasmatkasse.se

Walker Kinman, VD, LMK Group
Mob: +46 707 22 65 13
E-post: walker.kinman@linasmatkasse.se

Erik Bergman, CFO, LMK Group
Mob: +46 707 74 49 73
E-post: erik.bergman@linasmatkasse.se

Om LMK Group

LMK Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen genom att erbjuda en stor variation av inspirerande måltider levererade direkt till kundens ytterdörr. Idag är koncernen den största leverantören av mealkits i Norden och en ledare inom skandinavisk foodtech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt. År 2020 omsatte LMK Group 1,2 miljarder SEK och levererade cirka 1,74 miljoner leveranser med måltider till hushållen på de marknader där koncernen verkar. LMK Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Denna information är sådan information som LMK Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-02-25 07:45 CET.