LMK Group rapporterar resultat för första kvartalet i en svag e-handelsmiljö

LMK Group, ledande leverantören av matkassar i Skandinavien och i skandinavisk foodtech, presenterade i dag sin kvartalsrapport för första kvartalet 2022. LMK Group har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt.

Walker Kinman, vd LMK Group, kommenterade: “Återkomsten från pandemin, ett uppdämt behov för resor och restaurangbesök samt att hushållens utgifter påverkas av den stigande inflationen, är alla faktorer som har påverkat e-handeln och framförallt e-handel av livsmedel, under kvartalet. Denna utveckling har lett till en nergång i försäljning och lägre nykundsförvärv för LMK Group. Detta till trots har vi noterat en ökad orderfrekvens och genomsnittligt ordervärde, vilket visar på en förbättring i kvalitet av kundgrupper. Vi har fortsatt att utveckla vår organisation, investerat i tech och drivit på vår produktinnovation under kvartalet och fokuserar nu på att sjösätta kompletterande tillväxtområden samtidigt som vi anpassar vår kostnadsstruktur till marknadsförutsättningarna.”

Första kvartalet 2022 (Q1 2021)

• Nettoomsättningen uppgick till 352,9 MSEK (419,5), vilket motsvarande en minskning om -15,9% (+30,7%). Justerat för valutakurs-differenser motsvarade en minskning om -19,3%
  • Marginal efter hanteringskostnader uppgick till 24,4% (29,0%)
  • Sälj- och marknadsföringskostnader uppgick till 56,9 MSEK (56,0), en ökning med 0,9 MSEK vilket motsvarade 16,1% (13,4%) av Nettoomsättningen
  • EBITDA uppgick till -6,5 MSEK (27,3), EBITDA-marginalen uppgick till -1,8% (6,5%)
  • Justerad EBITDA uppgick till -4,1 MSEK (40,3) och justerad EBITDA-marginal om -1,2% (9,6%)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -19,7 MSEK (16,4), vilket utgjorde en marginal om -5,6% (3,9%)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -17,4 MSEK (29,4), motsvarande en marginal om -4,9% (7,0%)
  • Resultat efter skatt uppgick till -18,9 MSEK (6,4)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,49 SEK (1,24)

Den fullständiga kvartalsrapporten finns bifogad samt här: https://lmkgroup.se/sv/investerare/rapporter/

Presentation av rapporten

vd Walker Kinman och cfo Erik Bergman presenterar rapporten den 4 maj kl. 09:00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med Q&A.

Länk till webcast: https://tv.streamfabriken.com/lmk-group-q1-2022

Efter presentationen kommer en inspelning av livesändningen att finnas tillgänglig via samma länk.

För att delta via telefon, vänligen ring in på följande telefonnummer:

DK: +4578723252

NO: +4723500236

SE: +46850558354

UK: +443333009265

US: +16467224904

LMK Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen genom att erbjuda en stor variation av inspirerande måltider levererade direkt till kundens ytterdörr. Idag är koncernen den största leverantören av mealkits i Norden och en ledare inom skandinavisk foodtech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt. År 2021 omsatte LMK Group 1387,3 MSEK och levererade cirka 23,2 miljoner måltider till sina kunder. LMK Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Denna information är sådan information som LMK Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-05-04 07:30 CEST.