Lönsamt EBIT trots tuff makroekonomisk miljö

LMK Group, en ledande leverantör av matkassar i Skandinavien och i skandinavisk foodtech, presenterade i dag sin kvartalsrapport för andra kvartalet 2022. LMK Group har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt.

Walker Kinman, vd LMK Group, kommenterade: “Stigande inflation, konsumentoro och rädsla för recession, kombinerat med förändrat konsumentbeteende i efterdyningarna av pandemin fortsatte att påverka efterfrågan för kategorin negativt under andra kvartalet. Trots detta lyckades vi vara EBIT lönsamma, företaget bibehåller en hälsosam kassa och är utan strukturella skulder. Vi fortsätter att fokusera på en överlägsen kundupplevelse genom utvecklingen av vårt erbjudande och vår grundläggande affär, samtidigt som vi justerar vår verksamhet för att anpassa oss till de rådande makroekonomiska förutsättningarna.”

Andra kvartalet 2022 (Q2 2021)

• Nettoomsättningen minskade med 29,8% till 267,6 MSEK (381,0 MSEK samma period föregående år). Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en minskning om 31,6%
  • Marginal efter hanteringskostnader uppgick till 24,5% (30,0%)
  • EBITDA uppgick till 17,3 MSEK (46,5), motsvarande en EBITDA-marginal om 6,5% (12,2%)
  • Justerad EBITDA uppgick till 19,8 MSEK (46,5) och justerad EBITDA-marginal till 7,4% (12,2%)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 3,8 MSEK (35,3), motsvarande en marginal om 1,4% (9,3%)
  • Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 6,3 MSEK (35,3), motsvarande en marginal om 2,4% (9,3%)
  • Resultat efter skatt uppgick till -0,6 MSEK (15,1)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,05 SEK (2,92)

Första halvåret 2022 (H1 2021)

• Nettoomsättningen minskade med 22,5% till 620,5 MSEK (800,5 MSEK samma period föregående år). Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en minskning med 24,9%
  • Marginal efter hanteringskostnader uppgick till 24,4% (29,4%)
  • EBITDA uppgick till 10,8 MSEK (73,8), EBITDA-marginalen uppgick till 1,7% (9,2%)
  • Justerad EBITDA uppgick till 15,7 MSEK (86,8) och justerad EBITDA-marginal om 2,5% (10,8%)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -15,9 MSEK (51,7), vilket utgör en marginal om -2,6% (6,5%)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -11,1 MSEK (64,7), motsvarande en marginal om -1,8% (8,1%)
  • Resultat efter skatt uppgick till -19,5 MSEK (21,6)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,71 SEK (1,24)

Den fullständiga kvartalsrapporten finns bifogad samt här:  https://lmkgroup.se/sv/investerare/rapporter/

Presentation av rapporten
vd Walker Kinman och cfo Erik Bergman presenterar rapporten den 23 augusti kl. 09:00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med Q&A.

Webcast

Telefonnummer
För att delta via telefon, vänligen ring in på ett av följande telefonnummer och ange PIN: 3603551#

US / Internationellt: +1 412 317 6300
SE: +46 8 505 163 86
UK: +44 20 319 84884
DK: +45 327 259 57

Efter presentationen kommer en inspelning av livesändningen att finnas tillgänglig via samma länk.

LMK Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen genom att erbjuda en stor variation av inspirerande måltider levererade direkt till kundens ytterdörr. Idag är koncernen den största leverantören av mealkits i Norden och en ledare inom skandinavisk foodtech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt. År 2021 omsatte LMK Group 1387,3 MSEK och levererade cirka 23,2 miljoner måltider till sina kunder. LMK Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Denna information är sådan information som LMK Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-08-23 07:50 CEST.