Svenskt Näringsliv och LO överens om de faktiska konsekvenserna av turordningsreglerna

Report this content

Svenskt Näringsliv och LO har idag presenterat en gemensam rapport om de faktiska konsekvenserna av turordningsreglerna i LAS och avtal.

Omställning till nytt arbete har stor betydelse inte enbart för uppsagda arbetstagare, utan även för arbetsgivare och för arbetsmarknadens funktionssätt i stort. Arbetsgruppen har strävat efter att sätta in turordningsreglerna i ett större sammanhang genom att även beskriva andra för omställning viktiga ämnesområden.

De viktigaste resultaten i rapporten beträffande tillämpningen av turordningsreglerna är att:

- Det fackliga intresset av att förhindra att godtycke uppstår vid uppsägningar och att skydda äldre arbetstagare mot uppsägning, uppnås i de flesta fallen.

- Turordning efter anställningstid och tillämpning av tillräckliga kvalifikationer leder i de flesta fall till att företag efter driftsinskränkningar inte har kvar de arbetstagare som de anser har den bästa kompetensen för den fortsatta verksamheten. Företag får därför inte bästa möjliga konkurrenskraft efter driftsinskränkningar. Detta gäller särskilt i småföretag.

- Kravet på tillräckliga kvalifikationer för omplacering blir företag och fack ofta överens om beträffande formella krav på utbildning. Man blir däremot sällan överens om hänsynstagande till personliga egenskaper som har betydelse för att arbetsuppgifterna utförs på ett bra sätt.

- Avsteg från turordningsreglerna genom avtalsturlistor accepteras av facket beträffande sådana skäl som ligger inom ramen för tillräckliga kvalifikationer. I viss utsträckning tar facket hänsyn till personliga egenskaper av betydelse för sättet att utföra arbetsuppgifterna.

Den avgörande skillnaden mellan företag och facken inom LO beträffande tillämpningen av turordningsreglerna gäller i vilken utsträckning hänsyn ska tas till personliga egenskaper som påverkar hur arbetsuppgifterna utförs.

Företagen vill ofta att stor hänsyn skall tas till sådana personliga egenskaper, för att efter driftsinskränkning ha kvar de arbetstagare som de anser har den bästa kompetensen för den fortsatta verksamheten. Skälet är att man vill möjliggöra att företagen får bästa möjliga konkurrenskraft efter driftsinskränkningen. Företagen anser att bedömningar av sådana personliga egenskaper kan göras - och också görs - på saklig grund.

Grundinställningen från LO-facken är att hänsyn till personliga egenskaper endast skall tas i mycket begränsad utsträckning. Företag har att ta hänsyn till att människor är olika och att personliga egenskaper inte har avgörande betydelse för hur arbetsuppgifterna utförs. Till detta kommer att facket anser att sådana personliga egenskaper inte är möjliga att bedöma på ett objektivt sätt. Hänsyn till sådana personliga egenskaper vid uppsägningar resulterar därför i godtycke.

Hela rapporten finns tillgänglig på www.lo.se respektive www.svensktnaringsliv.se

Presskontakt:

Svenskt Näringsliv: Peter Isling 070-364 30 19