- Ekonomisk tillväxt kräver mer

Tillväxt är nyckeln för att utveckla EU-länderna, därför är det viktigt att länderna ges möjlighet att utveckla en stagnerande ekonomi. Den höga arbetslösheten inom EU är alarmerande och kräver investeringar såväl för att skapa nya jobb som för att rusta människor att ta de kommande jobben. Sådana åtgärder finns tyvärr inte i europakten säger Wanja Lundby-Wedin.

– Euroländerna vill genom europakten återskapa förtroendet för dess ekonomi. Lyckas den bidra till detta är det positivt. En stabil ekonomi är en viktig förutsättning för en gynnsam ekonomisk utveckling, men det är inte tillräcklig för att lösa Europas problem med hög arbetslöshet och låg tillväxt.

– Genom att Sverige har fått igenom de krav som socialdemokraterna har ställt som en förutsättning för svenskt deltagande, är det rimligt att vi solidariskt medverkar i europakten. Sverige är inte tvungen att följa regelverket men skulle få ett ökat inflytande över eurosamarbetet och genom sin närvaro bidra med att skapa ytterligare stabilitet inom eurozonen.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.