– Vår motståndare är SD, inte deras väljare.

– Vi måste lyssna till de människor som attraheras av högerextremismens budskap. Det är högerextremismen vi ska bekämpa, inte de som röstar på den. Vi måste ta till oss de frågor dessa väljare ställer men visa att det är arbetarrörelsen som har svaren.

Det sade LOs andre vice ordförande Ingela Edlund vid seminariet Labor, Politics and the Threat from the Right i Washington under tisdagen.

Ingela Edlund menade att extremhögern utnyttjar en berättigad oro många människor känner inför samhällsutvecklingen.

– Högerextrema partier försöker utnyttja den oron och erbjuder enkla lösningar på komplicerade problem. De pekar ut syndabockar, som till exempel flyktingar och invandrare. Samtidigt tar partier som SD ställning för borgerlig politik och ställer sig alltid på arbetsgivarnas sida, mot löntagarna.

Det långsiktiga svaret på extremhögerns framgångar är reformpolitik och en konsekvent antirasism, menade Ingela Edlund.

– Det handlar om en politik för full sysselsättning, rättvis fördelning och en ökad trygghet för löntagarna. Men också om ett fortsatt arbete mot alla former av rasism, för alla människors lika värde.

Seminariet i Washington arrangeras av den amerikanska fackföreningsrörelsen, AFL-CIO, och pågår den 9-10 maj. Bland övriga medverkande finns bland andra Internationella Fackliga Samorganisationens generalsekreterare Sharan Burrow, Europafackets generalsekreterare Luca Visentini och AFL-CIOs ordförande Richard Trumka.

För ytterligare information kontakta LOs presstjänst 08 - 796 26 90