5:e mars: Löntagarnas eller stålbadets Europa?

Hur kan facket påverka politiken i krisens EU? Lyssna till Monika Arvidsson och Ellen Nygren från LO samt Europaparlamentariker Olle Ludvigsson på ABF-huset i Stockholm nu på måndag, den 5 mars.

Är den värsta krisen krisen över nu för euron och Europa? Efter det senaste räddningspaketet för Grekland har en försiktig optimism spritt sig bland europeiska politiker. Men de ekonomiska utsikterna är fortfarande dystra. Den europeiska fackföreningsrörelsen varnar för att en fortsatt nedskärningspolitik bara leder till ännu djupare misär. Och i Grekland fortsätter protesterna.

Finns det en annan väg för Europa – en väg som tar sociala hänsyn och som leder till ett löntagarnas Europa?

Om detta handlar seminariet ”Löntagarnas eller stålbadets Europa”. Vi får färska analyser av politiken och besluten på EU-toppmötet den 1 och 2 mars, och en inblick i hur fackliga företrädare arbetar inom EU:s institutioner för att påverka politiken.

Medverkande: Monika Arvidsson, LO-ekonom, Ellen Nygren, LO-representant i EESK (EU:s ekonomiska och sociala kommitté) samt Olle Ludvigsson, Europaparlamentariker (S) och tidigare fackklubbsordförande på Volvo.

Samtalsledare: Tommy Svensson, Europaansvarig vid Arbetarrörelsens tankesmedja och tidigare chef för fackliga Brysselkontoret.

Seminariet äger rum måndag 5 mars mellan 10-00- 12.00 på ABF-huset i Stockholm. Det kan ses direkt och i efterhand på abflive.se .

Föranmälan senast 2 mars till info@ts.lo.se

Arrangörer: Arbetarrörelsens tankesmedja, ABF Stockholm och LO