6 300 kontaktade fackets hjälptelefon

Frågor om lön var vanligast när fackets hjälptelefon besvarade frågor om villkoren på arbetsmarknaden. 4 frågor av 10 gällde lönevillkoren och 9 procent av tjejerna liksom 7 procent av killarna som ringde om detta hade inte fått någon lön. Det visar LOs rapport om fackets hjälptelefon år 2007.

– De flesta arbetsgivare är seriösa och erbjuder ungdomarna schyssta villkor, men det finns för många oseriösa arbetsgivare som inte drar sig för att utnyttja extraarbetande ungdomar. De flesta samtalen får vi under sommarmånaderna av ungdomar som använder en del av sommarlovet för att arbeta. Ofta har de ingen erfarenhet från arbetslivet och vet inte vilka rättigheter de har, säger Markus Kristiansson ungdomssekreterare på LO.

Flest frågor kom från ungdomar som jobbade inom Hotell och restaurang¬verksamheten. Nästan 30 procent av de ungdomar som kontaktade hjälptelefonen arbetade inom Hotell och restaurangs avtalsområde. Därefter kom frågor som rör Handels avtalsområde och Kommunals avtalsområde med 24 respektive 12 procent av frågorna.

Till de vanligaste frågorna hörde också regler för arbetstider och uppsägning liksom frågor om anställningsbevis. Bland dem som ställt frågor om uppsägningar hade var fjärde tvingats sluta. Nästan hälften av tjejerna och en tredjedel av killarna som frågat om anställningsbevis hade nekats ett sådant.

För mer information kontakta LOs pressinformation