Arbetsmiljölagen – med kommentarer av LO

En ny, reviderad utgåva av ”Arbetsmiljölagen – med kommentarer av LO” finns nu tillgänglig i LOs skriftserie Jobbet och lagarna.

– Arbetsmiljön har förändrats sedan vi skrev de tidigare kommentarerna. I dag pressas löntagarna att arbeta hårdare genom högre arbetstakt, mer arbete på udda tider och mindre delaktighet i arbetet, säger Ulla Lindqvist, LOs vice ordförande.

– Dessutom fungerar inte det systematiska arbetsmiljöarbetet överallt. Samverkan mellan arbetsgivarna och facket har också blivit sämre på en del arbetsplatser, tillägger Ulla Lindqvist.

En av fackets viktigaste uppgifter är att verka för en god arbetsmiljö på arbetsplatserna. Till sin hjälp har de arbetsmiljölagen. Lagens syfte är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och även att på andra sätt bidra till en god arbetsmiljö.

I den nya utgåvan av ”Arbetsmiljölagen” betonas att det ytterst är arbetsledningens och arbetstagarnas förmåga att samarbeta som avgör hur arbetsmiljön blir. Facket och dess skyddsombud ska vara pådrivande i arbetet. Därför är det viktigt att de känner till den lagstiftning som finns och hur LO ser på lagen.

Den nya utgåvan av ”Arbetsmiljölagen – med kommentarer av LO” finns att ladda ner som pdf-fil från LOs hemsida, under rubriken material.

I serien Jobbet och lagarna finns sedan tidigare:

Anställningsskyddslagen

Arbetstidslagen

Diskrimineringslagen

Förtroendemannalagen

Semesterlagen

Studieledighetslagen

Vilken lag gäller?

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.