Begränsa arbetstiden för barn och unga och skydda dem mot riskfyllda jobb

Ensamarbete, arbeten där pengar hanteras öppet och jobb som innebär försäljning av alkohol och tobak, det är några exempel på arbetsuppgifter som LO anser är riskfyllda och bör förbjudas för ungdomar under 18 år.

– LO ser positivt på att ungdomar kan arbeta och tidigt få en egen inkomst och kontakt med arbetslivet. Men det är viktigt att de har ett gott skydd mot för mycket arbete och dålig arbetsmiljö, och att vi värnar deras skolgång, säger Ulla Lindqvist, LOs vice ordförande.

Att gå i skolan räknas som ett heltidsjobb. Med lektioner och hemarbete kan det innebära en arbetstid på upp till 40 timmar i veckan. Därför bör ungdomars arbete utöver skolan begränsas till högst 20 timmar i veckan. Det innebär en sammanlagd arbetsvecka på upp till 60 timmar. Det framhåller LO i sitt yttrande över Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderåriga samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna.

LOs syfte är att värna barn och unga och att skydda dem mot arbeten som skadar eller hindrar deras skolgång, så som det slås fast i FN:s barnkonvention.

I sitt svar understryker också LO att kassaarbete och andra jobb som innebär öppen hantering av pengar, bör betecknas som riskfyllt och därmed förbjudas för den som är under 18 år. Detsamma gäller försäljning av åldersreglerade varor, som alkohol och tobak.

– Det är viktigt att man känner sig trygg i de första kontakterna med arbetslivet. Ungdomar ska inte behöva utsättas för rånrisk eller risk för hot och våld i arbetet, säger Ulla Lindqvist.

Att arbeta som personlig assistent är inte heller lämpligt för den som är minderårig. Dels är det lätt att råka konflikt med eller bli beroende av klienten. Dels ställer arbetet ofta krav på både fysisk och psykisk mognad. Tunga lyft, våld, tobaksrök och begäran om hjälp med sexuella behov och att dricka alkohol förekommer, skriver LO i sitt yttrande.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.