Dålig arbetsmiljö ska vara straffbart

- LO avstyrker förslaget att avkriminalisera brott mot arbetsmiljölagen.

Förslaget att byta ut straff mot avgifter för dålig arbetsmiljö avvisas av LO. Det skulle kunna innebära att anställda som anmäler brister i arbetsmiljön riskerar att förlora jobbet. Så länge brott mot arbetsmiljölagen kan straffas med böter eller fängelse får arbetsgivaren inte avskeda ”whistleblowers”.

– Varje vecka inträffa en dödsolycka på någon arbetsplats i Sverige. Sammanlagt dör varje år omkring 1 400 personer i arbetsrelaterade sjukdomar. Möjligheten att påverka arbetsgivarna till förbättrad arbetsmiljö behöver snarare stärkas, inte försvagas, säger LO:s vice ordförande, Ulla Lindqvist.

I dag kan brott mot arbetsmiljölagen straffas med böter eller fängelse. Men i en utredning som regeringen beställt (SOU 2011:57 ”En bättre arbetsmiljö genom effektivare sanktioner”) föreslogs nyligen att straffen skulle bytas ut mot avgifter. Syftet sägs vara att skapa klarare regler och en mer effektiv rättsskipning.

Men utredningen har inte utrett den preventiva effekten av att straffbelägga överträdelser, påpekar LO i sitt remissvar.

Det är inte heller utrett vad som sker om ett företag upphör, eller en näringsidkare vid upprepade tillfällen bryter mot förelägganden eller förbud.

Framför allt har utredningen helt bortsett från effekterna av att ta bort det skydd som finns för anställda inom privat sektor som påtalar brott eller allvarliga missförhållanden i företaget, skriver LO.

En avkriminalisering signalerar dessutom att samhället prioriterar ned det förebyggande arbetet med att säkra människors väl.

LOs uppfattning är att systemet för påföljder vid överträdelser mot arbetsmiljölagen ska vara tydligt, rättssäkert och snabbt, samt vara klart kännbart. Systemet ska utformas så att det får fram åtgärder där arbetsmiljön är sämst.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.