Det är på tiden med ett tack till alla pålitliga löntagare

– En arbetslöshet som kretsar kring åtta procent samtidigt som antalet anmälda arbetsskador ökar. Inom industrin är så gott som alla nyanställningar efter krisen tidsbegränsade. De som säger ifrån betraktas som bråkstakar. Så ser vardagen ut i verkligheten, det sa LOs avtalssekreterare Per Bardh när han förstamajtalade i Piteå.

Han fortsatte:

– Näringslivets direktörer kräver alltid nollavtal och återhållsamhet. De pratar om att ta ansvar men lever ansvarslöst. De pratar om måttfullhet men är missunnsamma när villkoren för de anställda ska bestämmas. De är ryggradslösa och givmilda när deras egna villkor ska bli till.

– När facket kommer och pratar löner möter vi inga snälla styrelsefarbröder. Vi möts av en skock ilskna vargar. De ropar på samhällsansvar. De är hungriga fastän att de borde vara proppmätta.

– De säger sig vara värda sin vikt i guld och bonusregnen haglar över dem. Hittills har ingen kunnat leda i bevis att måttfulla direktörslöner leder till sämre resultat. Det är på tiden med ett tack. Ett tack till alla pålitliga löntagare som ställer upp för att rädda företag som hamnat på fallrepet när näringslivsklimatet viker.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90