Fackets hjälptelefon svarar på frågor om sommarjobb

Idag inleder LO sin årliga sommarjobbskampanj. Men redan innan kampanjen startat har många ungdomar kontaktat Fackets hjälptelefon.

– I år har vi fått ovanligt många samtal till Fackets hjälptelefon redan i maj månad. Det är många unga som undrar vilka krav de kan ställa och vad de ska tänka på när de söker sitt första sommarjobb, säger LOs ungdomssekreterare Sandra Viktor.

För sjuttonde året i rad har LO extra bemanning på sitt 020-nummer, 020-56 00 56, under sommaren. I hjälptelefonen ges svar på arbetsmarknadsfrågor från framförallt sommarjobbare men även från föräldrar och arbetsgivare. För att få hjälp behöver man inte vara medlem i facket, tjänsten är gratis och man har rätt att vara anonym.

– Eftersom vi vet att antalet feriepraktikjobb i kommunerna minskat tror vi att många ungdomar kommer att få svårt att hitta sommarjobb i år. Vi vet sedan tidigare att villkoren blir tuffare när konkurrensen om jobben hårdnar, säger Sandra Viktor.

Sommaren 2010 tog drygt 2 700 personer kontakt med Fackets hjälptelefon. Flest samtal kom från Stockholm, Västsverige och Skåne. Nästan hälften av alla kontakter handlar om ungdomar som arbetar inom Handelsanställdas förbunds och Hotell- och restaurangfackets avtalsområden.

Den i särklass vanligaste frågan gäller lönen. 45 procent av dem som kontaktade hjälptelefonen 2010 hade frågor som rörde lönen. Under sommaren 2010 ökade antalet kontakter kraftigt där ungdomar provjobbat gratis. Andra vanliga frågor gällde arbetstider och vad som gäller vid uppsägning och avsked.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.