Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris till Kjell Eriksson

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris år 2013 på 125 000 kronor tilldelas författaren Kjell Eriksson med följande motivering:

”För ett samlat författarskap där det jordnära arbetet, gemenskapen, sammanhållningen och solidariteten är väsentliga och vägledande drivkrafter får Kjell Eriksson fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2013.

Kjell Eriksson föddes 1953 i Uppsala och är trädgårdsarbetare, trädgårdsmästare och författare. Sedan sin skönlitterära debut 1993 med romanen Knäppgöken har Kjell Eriksson på senare år dessutom blivit uppmärksammad för sina framgångsrika kriminalromaner som också översatts till flera språk. Hösten 2012 kom självbiografin Simma i mörker där han genom sina egna upplevelser levandegör det svenska samhällets utveckling under 1900-talets sista decennier. I allt Kjell Eriksson skriver, vare sig det handlar om statare på en uppländsk gård, kriminalpoliser i Uppsala eller indianer i Mexiko, är klassperspektivet, liksom känslan för jorden och naturen, ständigt närvarande. Kjell Eriksson visar alltid var han hör hemma, i hemstaden Uppsala likaväl som ute i världen. Han engagerade sig också tidigt i Svenska Lantarbetareförbundet där han utgjorde ett nyttigt salt i det fackliga arbetet och bland annat medverkade i tidningen Lantarbetaren.”

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2013. Tid och plats meddelas senare.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris instiftades 1986 och delas ut årligen. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som kommer ur arbetarnas egna led och som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap.

Tidigare pristagare är Ivar Lo-Johansson, Maja Ekelöf, Ove Allansson, Kurt Salomonson, Fyrskift (Gunder Andersson, Kjell Johansson, Reidar Jönsson, Hans Lagerberg), Karl-Rune Nordkvist, Sara Lidman, Bengt Pohjanen, Roy Jacobsen, Håkan Boström, Sölve Rydell (romanpristävling), Elsie Johansson, Per Anders Fogelström, Peter Mosskin, Kerstin Ekman, Åke Smedberg, Lars-Åke Augustsson, Per Gunnar Evander, Hans Lagerberg, Tony Samuelsson, Aino Trosell, Kjell Johansson, Göran Greider, Fredrik Ekelund, Anna Jörgensdotter, Sven Lindqvist och Maria Hamberg.

För ytterligare information kontakta Kjell Eriksson, tel 0702-46 71 92

För information om fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris kontakta Mats Erikson, LO,

tel 070-655 2546