Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris till Vibeke Olsson

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris år 2016 på 125 000 kronor tilldelas författaren Vibeke Olsson med följande motivering:

För ett folkbildande berättande som dokumenterar och replikerar den tid som gestaltas. Det gäller teman från såväl andra världskriget och romarriket som folkrörelsernas framväxt i Sverige. Med det vackra och effektiva språket i romanserien om Bricken låter Vibeke Olsson en av Folkrörelsesveriges alla kvinnor träda fram, dels som motor i ett historiskt skeende, dels som individ begränsad av klasstillhörighet och konventioner. Genom att skildra den kristna väckelserörelsens betydelse fyller Vibeke Olsson en lucka i den arbetarlitterära skatten.

Vibeke Olsson är född 1958 på Lidingö. Hon debuterade 1975 med ungdomsromanen Ulrike och kriget som utspelar sig under andra världskriget. Under 1980-talet skrev Vibeke Olsson en historisk romansvit i sex delar där vi får följa en familj i antikens Rom. Hennes senaste roman är Glödens färger, den femte om sågverksarbeterskan Bricken, en romansvit som bland annat speglar arbetarrörelsens och den kristna väckelserörelsens framväxt i Sverige.

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2016.
Tid och plats meddelas senare.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris är ett av Sveriges största litterära priser och instiftades 1986. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som kommer ur arbetarnas egna led och som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap. Läs mer om priset här.

För ytterligare information kontakta Mats Erikson, LO, tel 070-655 2546