Facklig manifestation med tyst minut

Förra året dog 61 personer i arbetsolyckor i Sverige. För att hedra våra kamrater håller vi inom LO och LO-förbunden en tyst minut fredagen den 27 april klockan 12:00, på arbetsplatser över hela landet. Manifestationen hålls inför Workers Memorial Day den 28 april, som varje år uppmärksammas av Världsfacket IFS, Europafacket EFS och de globala branschfacken.

I Stockholm inleder LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin med ett kort anförande på LO-husets innergård. Där deltar också 55 skyddsombud från hela landet.

Samtidigt medverkar LOs vice ordförande Ulla Lindqvist i manifestationen vid nya Stockholmsarenan, där all byggaktivitet avbryts mellan klockan 11:45 och klockan 12:15.

I samband med den tysta minuten genomför LO-förbund och LO-distrikt över hela landet egna aktiviteter som på olika sätt uppmärksammar frågan. Vid manifestationen i LO-huset kommer 61 ljus att tändas som en påminnelse om dem som omkom förra året.

LO-huset (Wanja Lundby-Wedin):

Samling: Klockan 11:45.

Plats: Innergården (via huvudentrén), Barnhusgatan 18, Stockholm

Nya Stockholmsarenan (Ulla Lindqvist):

Samling: Klockan 11:40

Plats:  Peabs personal möter journalister som vill bevaka manifestationen utanför Peabs kontor på Slakterigatan 15, Johanneshov.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.