Full sysselsättning är temat för LO:s 27:e kongress

Den 25-28 maj håller LO sin 27:de kongress i Stockholms Folkets hus. 300 ombud från LOs 14 medlemsförbund träffas då för att ta ställning till 283 motioner och behandla rapporten ”Full sysselsättning”.

Temat är satt mot bakgrund av behovet av fler arbetstillfällen. Detta präglar också rapporten till kongressen som behandlar frågan om vad som krävs för att nå full sysselsättning.

På kongressen kommer en ny LO-ledning att väljas. LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin och vice ordförande Ulla Lindqvist kommer att avgå medan avtalssekreteraren Per Bardh åter kandiderar.

De 283 motionerna visar att det finns mycket kvar att göra för LO-förbundens medlemmar. Motionerna behandlar dels frågor om hur vi har det på jobbet och tar upp arbetsmiljön, arbetstider och inflytande. Men de handlar också om vad som händer då man inte har ett jobb och avhandlar frågor om pensionens storlek och de regler som gäller vid sjukdom eller arbetslöshet.

De otrygga anställningarna tas upp av flera motionärer. Förutom problemen med olika former av visstidsanställningar uppmärksammas också svårigheterna att få arbeta heltid.

I spåren av en allt mer flexibel arbetsmarkand ökar också antalet anställda i bemanningsföretagen. Detta har resulterat i flera motioner med krav på att LO ska verka för att begränsa möjligheterna till visstidsanställningar liksom av användningen av bemanningsföretag. Att människor som tillfälligt arbetar i Sverige alltför ofta tvingas arbeta under usla uppmärksammas också. Krav framförs på att Migrationsverket ges ökade befogenheter att säkerställa anställningsavtalen.

Kongressmotionerna och yttrandena över dessa kommer successivt att publiceras allt eftersom LOs styrelse antar utlåtanden. De finns då att läsa på LOs hemsida http://www.lo.se/home/lo/p3/content.nsf/aget?openagent&key=motioner_och_utlatanden_1329213894060.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.