Gemensam a-kassa inom LO inte uteslutet

LO-kongressen behandlade idag flera motioner som föreslår en gemensam a-kassa för LO-kollektivet. LO-kongressen instämde i motionärernas syfte, men vill avvakta med ett beslut om en förbundsgemen-sam kassa till dess att de ekonomiska och rättsliga förutsättningarna är mer stabila.

En arbetslöshetsförsäkring där avgifterna är olika utifrån arbetslöshetsnivå leder till att stora orättvisor skapas mellan olika löntagargrupper. Det är enligt LOs syn oacceptabelt. Arbetslöshetsförsäkringen bör därför på nytt utformas med en solidarisk finansiering så att den utjämnar riskerna mellan olika grupper.

LO vill avvakta med att ta ställning till en gemensam a-kassa av tre skäl. För det första därför att den politiska osäkerheten som följer av den borgerliga regeringens agerande är stor. Regeringen har exem-pelvis genomfört en rad förändringar som lägre statsbidrag och den planerar att införa en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Den osäkra omvärlden för a-kassorna innebär att förbunden inte kan överblicka de ekonomiska konsekvenserna.

För det andra är det svårt att se hur det ska vara möjligt att skapa en solidarisk finansiering av kostnader-na mellan LO-förbundens medlemmar. LO anser att det inte är enkelt att åstadkomma en solidaritet mel-lan olika a-kassor, bland annat för regeringens sätt att konstruera avgifterna till staten. För det tredje är problemet hur regeringen definierar vilket behov av försäkringar som individen har. Arbetslöshetspolitiken innebär att den som har deltidsarbete eller säsongsanställning eller har visstidsan-ställning och ofta blir arbetslös har fått ett väsentligt lägre skydd i förhållande till försäkringsbehovet än tidigare. I vissa fall skulle samma grupp av medlemmar i en förbundsgemensam kassa med en gemensam avgift få en högre avgift för en försäkring som väsentligt försämrat förutsättningarna att tillgodose deras behov.

Ett förslag om en förbundsgemensam a-kassa behandlades redan av LOs representantskapet våren 2007. Då beslutades att utreda förutsättningarna för detta. Kongressen beslutade att styrelsen ska fortsätta följa frågan och återkomma till LO-representantskap när det finns mer information om de ekonomiska villko-ren för försäkringen.