Inför ett socialt protokoll i EUs fördrag

LO ska verka för att det till EUs fördrag fogas ett socialt protokoll som slår fast att grundläggande mänskliga rättigheter inte är underordnade de ekonomiska friheterna på den inre marknaden. I händelse av konflikt ska mänskliga rättigheter ha företräde. LO ska också verka för att det i EUs fördrag skapas tydligare gränser för EUs respektive medlemsstaternas kompetenser.

Det beslutade LO-kongressen när man idag diskuterade EU-frågan.

Kongressen betonade att EU kan vara ett instrument för att utveckla en politisk motvikt till globala kapitalrörelser. LO menar att EUs nya fördrag på flera punkter visserligen stärker skyddet för fackliga och andra mänskliga rättigheter men att dessa rättigheter måste få ökad vikt i relation till de ekonomiska friheterna. För att undvika att EU-domstolen begränsar politiken och fackföreningsrörelsens handlingsutrymme på fler områden behövs också tydligare gränser för EUs respektive medlemsstaternas kompetenser.

LO-kongressen tog också upp EU-kommissionens förslag lönebildningen ska ta hänsyn till den ekonomiska bärkraften ända ner på företagsnivå. Detta strider mot den solidariska lönepolitiken och måste avisas, menade LO-kongressen. EUs krisbekämpning måste respektera självständigheten för arbetsmarknadens parter.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.