Ivar Lo-priset tilldelas Fredrik Ekelund

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris på 125.000 kr tilldelas i år författaren Fredrik Ekelund med följande motivering:

I sin senaste roman, ‘m/s Tiden’ (2008) , spränger han tidens och rummets gränser och tar läsaren med på en svindlande resa genom klassernas kamp och idéernas historia. Allt gestaltat genom enskilda öden, i ett flöde av berättelser och på ett språk som kränger, dansar och sjunger.

Med sin språkliga djärvhet och sitt engagemang för människan har Fredrik Ekelund förnyat arbetarskildringen.”

Fredrik Ekelund föddes i Uppsala 1953 men är sedan barnsben bosatt i Malmö. Han har hittills kommit ut med åtta romaner varav flera har översatts. Förutom skönlitterär prosa har Ekelund skrivit poesi och dramatik samt böcker om fotboll, samba och Brasilien. I sin senaste roman ”m/s Tiden” vänder han åter till Malmö hamn och visar här stor språklig djärvhet samt stark berättarglädje.

Prisutdelningen äger rum den 23 februari klockan 18.00 på ABF-huset, Sveavägen 41 i Stockholm.

Arrangemanget samordnas med utdelningen av Ivar Lo-Johanssons personliga pris som i år tillfaller författaren Lars Andersson.

För ytterligare information kontakta stipendiefondens ordförande Leif Håkansson tel. 076-171 83 27 eller, Christina Garbergs-Gunn, Stiftelsen Ivar Lo-Johanssons Stipendiefond tel. 0730-49 80 40

Pristagaren Fredrik Ekelund nås på tel 073 390 24 80.
Pressbilder finns på Albert Bonniers förlag: http://193.235.159.34/foton/abfoton/Författare/fredrik_ekelund.htm

Se även info på Ivar Lo-prisets webbsida www.ivarlopriset.se

Litteratur av Fredrik Ekelund: Stuv Malmö, kom! (1984); Fotbollskarnevalen (1990); Självgeografi (1991); Taxi sju-två: bland drömmar och dårar (1993); Livsöppet (1995); Jag vill ha hela världen! (1996); Nina och sundet (1999); Torget (2001); Sambafotboll: en bok om Brasiliens nationalsport (2002); Pojken i eken (2003); Blueberry Hill (2004); Casal Ventoso (2005); m/s Tiden (2008).

Tidigare Ivar Lo-pristagare: Ivar Lo-Johansson (1986), Maja Ekelöf, Ove Allansson, Kurt Salomonson; Författargruppen Fyrskift (Gunder Andersson, Kjell Johansson, Reidar Jönsson, Hans Lagerberg), Karl-Rune Nordkvist, Sara Lidman, Bengt Pohjanen, Roy Jacobsen, Håkan Boström, Elsie Johansson, Per Anders Fogelström, Peter Mosskin, Kerstin Ekman, Åke Smedberg, Lars-Åke Augustsson, Per Gunnar Evander, Hans Lagerberg, Kjell Johansson, Aino Trosell, Göran Greider.