Klass och kön avgör friheter och förmåner i arbetet

Arbetare tjänar inte bara mindre än tjänstemän, de har också mindre frihet att själva planera och påverka sina arbetsuppgifter. Dessutom har de betydligt färre förmåner än vad tjänstemän har. Och kvinnor har genomgående mindre frihet och färre förmåner i arbetet än män – oberoende av klass.

Det framgår av en ny rapport från LO som publiceras idag - Röster om facket och jobbet del 5: Friheter och förmåner i arbetet samt upplevd klasstillhörighet.

Rapporten visar att kvinnor, utan undantag, har lägre tillgång än män till de tio friheter i arbetet som  undersökts. Detta gäller såväl arbetare som tjänstemän.

Hela 34 procent av arbetarkvinnorna kan inte ta 5 minuters paus utan att be om lov eller kalla på ersättare. Bland manliga arbetare är motsvarande andel 12 procent och bland manliga tjänstemän endast 5 procent.

- Att en så stor del av våra kvinnliga medlemmar är så låsta vid sitt arbete att de inte ens kan gå på toaletten utan att be om lov är inte acceptabelt. Det måste gå att organisera och bemanna arbetet betydligt bättre än så - även för kvinnor, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

Skillnaden mellan arbetare och tjänstemän är också påtaglig. Endast 36 procent av arbetarna har friheten att själva välja arbete nästa timme, jämfört med 69 procent av tjänstemännen. Och bara 38 procent av arbetarna jämfört med 76 procent av tjänstemännen har friheten att arbeta flexibel arbetstid.

När det gäller förmåner i arbetet, såväl stora som små, omfattas arbetare i klart lägre grad än tjänstemän, och kvinnor i mindre utsträckning än män.

Bara 45 procent av arbetarna, men 62 procent av tjänstemännen fick personalutbildning förra året. Och 69 procent av arbetarkvinnorna jämfört med 92 procent av de manliga tjänstemännen bjuds på kaffe av sin arbetsgivare.

Rapporten innehåller även ett avsnitt om upplevd klass. Där svarar 91 procent av LO-medlemmarna att de känner sig som arbetare medan 6 procent känner sig som tjänstemän. Även stora delar av TCO- och Saco-medlemmarna känner sig som arbetare, 34 procent av TCO-medlemmarna liksom 17 procent av Sacos medlemmar.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.