Kränkning av fackliga rättigheter

Förra året mördades 76 personer runt om i världen på grund av sitt fackliga engagemang. Det visar Världsfacket IFS årliga rapport över kränkningar av fackliga rättigheter, där även Sverige kritiseras. Rapporten offentliggörs i samband med ILOs arbetskonferens i Genève. I Sverige presenteras rapporten vid en lunch på TCO, fredag den 8 juni.

Colombia och Guatemala är exempel på länder där fackliga ledare mördas på grund av sitt engagemang. Men fackliga kränkningar förekommer även i Europa, däribland i Sverige. Den lagstiftning som infördes efter EU-domstolens Lavaldom 2010 kritiseras hårt  i IFS-rapporten. Även Polen och Ukraina, som i år står värd för EM i fotboll, finns med på listan över länder där fackliga kränkningar äger rum.

IFS rapport presenteras för journalister, intresseorganisationer samt fackliga medlemsorganisationer i samband med en lunch.

Tid: Fredag den 8 juni kl 12 - 13.

Plats: TCO, Linnégatan 14, Stockholm

Arrangörer: LO-TCO Biståndsnämnd, LO, TCO och Amnesty.

Anmälan till lunch senast tisdag 5 juni till: josefin.morge@lotcobistand.org eller på twitter: @LOTCOBistand.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.