Kvinnor halkar efter i lön

Kvinnor i arbetaryrken har halkat efter lönemässigt under åren 2012 – 2014. År 2014 tjänade arbetarkvinnor i snitt 17 860 kronor före skatt när vi tar hänsyn till arbetstiden. Det är bara 73 procent av vad män i arbetaryrken tjänade. Det visar Sveriges Jämställdhetsbarometer 2016 som LO presenterar idag.

Årets barometer har dessutom undersökt de faktiska lägstalönerna i olika branscher. Allra lägst lön har kvinnor inom detaljhandeln, vars faktiska lägstalön år 2014 var 13 086 kronor i månaden, före skatt. Motsvarande inom den kommunala sektorn var 13 552 kronor och inom hotell- och restaurangbranschen 14 618 kronor.

– Det här visar att alla som varit ute och krävt sänkta lägstalöner den senaste tiden inte har en aning om hur det faktiskt ser ut på svensk arbetsmarknad, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

Detta är tredje året i rad som LO presenterar Sveriges Jämställdhetsbarometer. I år ligger fokus helt på lön. Syftet är att visa hur löneskillnaderna ser ut mellan kvinnor och män, och mellan arbetare och tjänstemän.

– De stora löneskillnaderna mellan kvinnor och män är kopplade till det utbredda deltidsarbetet och många osäkra anställningarna inom kvinnodominerade yrken. Därför använder vi ett nytt lönemått – faktisk månadslön, där vi också tar hänsyn till arbetstiden, säger LO-utredaren Ulrika Vedin.

Med det måttet mätt var arbetarkvinnors faktiska månadslön i genomsnitt 17 860 kronor, jämfört med arbetarmännens lön på 24 460 kronor. Kvinnor i tjänstemannayrken tjänade i snitt 30 270 kronor och männen 39 760 kronor i månaden.

Allra lägst faktisk lön hade kvinnor inom detaljhandeln och hotell- och restaurangbranschen – strax under 16 000 kronor före skatt.

Läs hela rapporten här.

För ytterligare information kontakta LOs presstjänst 08 - 796 26 90