Lena Kallenberg får fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris

Styrelsen för Ivar Lo-Johanssons stipendiefond har beslutat att tilldela författaren Lena Kallenberg fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020, med följande motivering:

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 går till Lena Kallenberg för ett författarskap som ger gestalt åt individer, såväl verkliga som fiktiva, som skapat och brottats med välfärdsstaten. Ofta är gestalterna kvinnor, både starka subjekt och personer i samhällets marginaler. Verkslistan omfattar romaner, barnböcker och sakprosa. Romanen ”Min mamma hade många inneboende” (2018) utgör en syntes av författarens många skildringar från ett konsekvent klassperspektiv. Tilltalet är precist utan att ärendet någon gång skymmer estetiken. Liksom Ivar Lo-Johansson deltar Lena Kallenberg också i den kulturpolitiska debatten och bevakar arbetarrörelsens varierande intresse för kultur.

Lena Kallenberg föddes 1950 i Stockholm. Hon debuterade 1983 med barnboken Barnens flora med Bisse Falk som medförfattare. Kallenberg har sedan dess skrivit ett stort antal barn- och ungdomsböcker, senast Rackarns dotter 2003. Som vuxenförfattare debuterade hon 1993 med romanen Den röda skålen. Lena Kallenberg är uppmärksammad för sina Stockholmsskildringar, bland annat i romaner som Apelsinflickan, Stockholmskärlek och Coola krogen. Lena Kallenberg har också arbetat som städare, barnsköterska, tvättbiträde och servitris. Hon bor och arbetar i Stockholm och i Söderbärke.

För ytterligare information om Lena Kallenbergs författarskap se www.lenakallenberg.com

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris är ett av Sveriges största litterära priser och instiftades 1986. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap. Prissumman är 125 000 kronor. Läs mer om Ivar Lo-priset här: www.ivarlopriset.se/om-priset/

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2020. Tid och plats meddelas senare.

För ytterligare information, kontakta Mats Erikson, LO, tel 070-655 25 46 eller mats.erikson@lo.se