LO deltar vid Europafackets kongress

I morgon, tisdag, inleder Europafacket, EFS, sin kongress i Paris. Det blir trettonde gången som representanter från 100 fackliga organisationer från hela Europa samlas, för att dra upp riktlinjerna för det europafackliga samarbetet de närmaste fyra åren.

Kongressen hålls i en tid då ekonomisk oro fortfarande råder i flera europeiska länder och där flera regeringar har aviserat långtgående antifackliga förslag. Bland angelägna frågor att behandla står samordning av löneförhandlingar inom eurozonen och övriga Europa, samt vikten av rättvis rörlighet inom Europa, med schyssta villkor och löner för arbetstagarna.

LO har varit pådrivande för en extra session på onsdagsmorgonen, för att lyfta behovet av en human asylpolitik i EU. Huvudtalare är Sveriges gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic, som kommer att tala utifrån sin egen, personliga erfarenhet av hur det är att komma som flykting till Europa.

LOs ombud till kongressen är förutom LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, Tobias Baudin,LO; Per Holmström, Kommunal; Susanna Gideonsson, Handels; Johan Lindholm, Byggnads; Eva Gouvelin, Livs; Mikael Johansson, Målareförbundet; Per-Olof Sjöö, GS facket; Yvonne Nygårds, Fastighets; Malin Djuse, LOs ungdomssekreterare, Loa Brynjulfsdottir, internationell chef, LO och Ellen Nygren, ombudsman, LO

Kongressen går att följa på www.etuc.org.

För ytterligare information kontakta:

Sigrid Bøe, pressekreterare LO:  +46 (0)70 – 620 12 07

Sofie Rudh, pressekreterare hos Aida Hadzialic: +46 (0)72 – 545 74 21