LO-ekonomerna i Ekonomiska utsikter – Sverige ekonomi påverkas svagt av USA:s konjunkturnedgång.

Sverige påverkas förhållandevis lite av konjunkturnedgången i USA. Avmattningen i svensk ekonomi beror i första hand på ett ökat sparande hos de svenska hushållen och minskade företagsinvesteringar. Även om svensk ekonomi utvecklas sämre i år, så är det en grund konjunktursvacka. Årets BNP-tillväxt bedöms bli 2 procent och nästa år beräknas den till 2,3 procent, vilket ska jämföras med föregående års 2,6 procent. Det skriver LO-ekonomerna i sin prognos Ekonomiska utsikter.

Löneutvecklingen visar att de genomsnittliga arbetarlönerna efter 2007-års avtalsrörelse, inklusive lokala påslag, ökar med 4,3 procent. Motsvarande siffra för tjänstemannalönerna är 3,9 procent. Det är framför allt i den kommunala sektorn och tack vare jämställdhetspotten som arbetarnas löner ökar mer än tjänstemännens. Men även i den privata sektorn kan arbetarnas löner öka mer än tjänstemännens. I den privata sektorn beräknas lönekostnaderna öka med drygt 4 procent, vilket är i takt med 2009-års löneutrymme. Produktivitetsnedgången under 2007 och 2008 får som följd att löneutrymmet ökar långsammare. De rekordhöga vinsterna i näringslivet under 2005 och 2006 kan inte upprepas, men vinstläget blir fortsatt gott.

Mot bakgrund av rådande konjunktur och stabila löneförväntningar finns inget inhemskt inflationstryck. LO-ekonomerna vidhåller därför sin uppfattning att Riksbanken inte hade skäl att höja reporäntan till 4,25 procent i februari. Samtidigt manar de till en varsam räntesänkning. Vid slutet av året bör reporäntan ligga på 4 procent skriver de i sin prognos.

Enligt LO-ekonomerna finns det möjlighet att föra en expansiv finanspolitik. Statens budget är stark och på grund av konjunkturläget råder ingen risk för överhettning med stigande inflation som följd. LO-ekonomerna är dock kritiska till regeringens förslag till skattesänkningar. Fortsatta skattesänkningar i form av ett tredje steg i jobbavdraget anses alltför kostsamt i förhållande till vad det ger. Dyrt, ineffektivt och leder till en orättvis fördelning av skatteuttaget, är LO-ekonomernas sammanfattning av jobbskatteavdraget. LO-ekonomerna ser hellre att regeringen avstår från skattesänkningar för att på det sättet ge Riksbanken ökade möjligheter att sänka räntan.

För mer information kontakta LOs pressinformation